JP/Pol: Forstemmende at hænge fast i oplagstal

Avisernes faldende oplagstal er et stort problem for deres rolle i samfundet, advarede to forskere på information.dk i går. Men den bekymring deles ikke af Stig Ørskov, koncerndirektør i JP/Politikens Hus, der bl.a. udgiver Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet.
MediaWatch

Avisernes faldende oplagstal er et stort problem for deres rolle i samfundet, advarede to forskere på information.dk i går.

Men den bekymring deles ikke af Stig Ørskov, koncerndirektør i JP/Politikens Hus, der bl.a. udgiver Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet.

"Det virker desværre som om, at nogle forskere stadig ikke har opdaget, at der de seneste år er sket en mindre revolution i danskernes nyhedsforbrug. Danskerne læser nyheder som aldrig før. Ikke mindst på dagbladenes digitale tjenester. Når vi ser på vore dagblades samlede læsertal på tværs af medieplatforme, har vi flere læsere end nogensinde. Og tilmed en kernesund økonomi. Set med publicistiske briller står vi bomstærkt," lyder det fra Stig Ørskov.

Flere af koncernens titler skilte sig ellers ud i juli-målingen, hvor Ekstra Bladet var den avis, der gik mest tilbage målt i faktiske tal, mens Jyllands-Posten, der normalt befinder sig på den rigtige side af de 100.000 eksemplarer, ikke kravlede over den grænse i juli. Dog er sommeroplagstallene som regel lavere for de fleste dagblade end i årets øvrige måneder. Desuden har JP/Politikens Hus ligesom Børsen luget kraftigt ud i rabatabonnementerne, hvilket har givet oplagsfald.

Mål på læsere og brugere
Stig Ørskov mener generelt, at avisernes styrke ikke længere kan måles på oplagstallene - ligesom Børsens chefredaktør Anders Krab-Johansen også gjorde opmærksom på for nylig.

"Det er længe siden, at oplagstallene kunne bruges til at sige ret meget om danskernes nyhedsforbrug og de enkelte mediers rækkevidde. Læser- og brugertal er i den sammenhæng de eneste relevante tal. Det er nærmest forstemmende at opleve, at der stadig er forskere og enkelte mediefolk, som hænger fast i oplagstallene," slutter han.

Heller ikke læsertallene går dog fri af fald, da der er en vis sammenhæng imellem, hvor mange eksemplarer der cirkulerer af en avis, og hvor mange læsere den kan opnå, men her er sivningen mindre dramatisk end på oplag og skal også ses i sammenhæng med en forbedret læsertalsmetode fra Gallup. Brugertalsmæssigt ligger netaviserne og luner sig i toppen af de danske sites. Det ændrer dog ikke ved, at avisforretningen fortsat er mere lukrativ på papir end digitalt.

Selvom det virker naturligt, at dagbladene vælger ikke at tillægge oplagstallene lige så høj værdi, nu hvor de falder kraftigt, er de ikke alene om den holdning. Professor i journalistik og studieleder ved Syddansk Universitet Peter Bro har tidligere påpeget over for Berlingske Business, at:

"Når oplagstallene falder, opstår der nye platforme, og det vil medføre et behov for at måle anderledes."

Også Berlingske Medias koncerndirektør Lisbeth Knudsen har udtalt, at oplagstallene ikke længere afspejler medievirkeligheden.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også