MediaWatch

"Erhvervsfolk har også humoristisk sans"

1. september tiltræder Niels Lunde som journalistisk chefredaktør på Børsen, som ikke har ry for ligefrem at få sine læsere til at hulke af grin. Mindre kan måske også gøre det for Niels Lunde, men han mener ikke, at skiftet fra Politiken behøver at betyde, at han nu skal lægge humoren helt på hylden.

1. september tiltræder Niels Lunde som journalistisk chefredaktør på Børsen, som ikke har ry for ligefrem at få sine læsere til at hulke af grin.

Mindre kan måske også gøre det for Niels Lunde, men han mener ikke, at skiftet fra Politiken behøver at betyde, at han nu skal lægge humoren helt på hylden.

"Det er min erfaring, at humor er meget værdsat - problemet kan være, at det er svært at bruge den rigtigt - især på papir. Men erhvervsfolk har også humoristisk sans, det er bare vigtigt, at man bruger den på læsernes præmisser. Den skal være kvalificeret og fagligt underbygget," siger han.

På Politiken har Niels Lunde haft et tre et halvt år langt "frikvarter".

"Jeg har haft en fri rolle, som jeg har forsøgt at udnytte til at eksperimenttere genremæssigt, og nogle af de ting, jeg har lært, vil jeg helt sikkert tage med mig til Børsen," siger Niels Lunde, som blandt andet har brugt formater som "Det sladrer topcheferne om i denne uge."

På Børsen vil Niels Lunde fortsat afsætte tid til selv at skrive og til at optræde som kommentator på tv.

"Men jeg kan ikke gøre det så meget som hidtil, fordi jeg i første omgang vil prioritere ledelse," siger han.

I forhold til hvilken vej Børsen vil bevæge sig journalistisk under den nye redaktør, er Lunde ikke meget for at afgive programerklæringer.

"Nu skal jeg først lære min nye arbejdsplads at kende. Faktisk kender jeg ikke kulturen på Børsen særlig godt, men det er mit indtryk, at det er en god arbejdsplads med en meget stærk holdånd," siger han.

- ON

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs