Metroxpress opruster med Christiansborg-red.

Metroxpress etablerer op til efterårets store valgdyst for første gang en permanent Christiansborg-redaktion. Redaktionen kommer til at tælle to til tre journalister, der får til opgave at skrive politiske historier ala Metroxpress. Journalisterne skal selv være med til at definere, hvad det vil sige, men "anderledes" er et godt sted at starte ifølge chefredaktør Jonas Kuld Rathje, Metroxpress.

Metroxpress etablerer op til efterårets store valgdyst for første gang en permanent Christiansborg-redaktion. Redaktionen kommer til at tælle to til tre journalister, der får til opgave at skrive politiske historier ala Metroxpress. Journalisterne skal selv være med til at definere, hvad det vil sige, men "anderledes" er et godt sted at starte ifølge chefredaktør Jonas Kuld Rathje, Metroxpress.

"Vi kommer til at have en friskere og mere uhøjtidelig tilgang til dansk politik end de andre aviser, hvad vi egentlig allerede har i vores dækning i dag. Og så håber jeg på, at vi helt kan afholde os fra at skrive til kilder og journalisterne på de andre politiske redaktioner – og fokusere på vores læsere. Hvilke konkrete ideer, vi har, vil jeg vente med at afsløre, til de er i spalterne," siger Joans Kuld Rathje.

Metroxpress har ikke tidligere brugt redaktionelle muskler på at have en permanent Christiansborg-redaktion, men det er tiden inde til nu, mener chefredaktøren.

"Metroxpress er landets suverænt mest læste dagblad, mens 24timer ligger på tredjepladsen. MetroXpress bliver snart 10 år, så det er på tide, at også vi rapporterer fra magtens centrum. Sammen med 24timer har vi 825.000 læsere (Index Danmark, maj), og mange af dem læser ikke andre aviser end vores. Vi vil gerne give dem en endnu bedre dækning af dansk politik, som vi i forvejen har opprioriteret det seneste halve år."

Handler oprustningen også om at tiltrække flere valgannonce-kroner?

"Det har ikke noget at gøre med at tiltrække flere valgannoncer. Det er ikke mit speciale, men jeg tror heller ikke, at det er den politiske dækning, der er afgørende for, hvilke og hvor mange annoncer man får. Det kommer an på, hvilke og hvor mange læsere man har. Og der ligger vi allerede godt i forhold til at være interessante for valgannoncører; ikke alene har vi landets mest- og tredjemest læste dagblade, vi er også aviserne med flest tvivlere, altså påvirkelige vælgere, fordi vi har så mange unge læsere, der skal stemme for første eller anden gang og endnu ikke er låst fast i deres verdenssyn."

I forbindelse med oprustningen søger Metroxpress en til to politiske nyhedshunde.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også