MediaWatch

Ritzau vil linke mere

Dagbladene kan få mere af æren for deres historier og måske endda mere trafik ud af deres samarbejde med Ritzau ved at tillade links til historier, de sender til bureauet. Det er der stadig kun cirka ti pct. af kunderne der benytter sig af, fortæller Ritzau-direktør Lars Vesterløkke.

Dagbladene kan få mere af æren for deres historier og måske endda mere trafik ud af deres samarbejde med Ritzau ved at tillade links til historier, de sender til bureauet. Det er der stadig kun cirka ti pct. af kunderne der benytter sig af, fortæller Ritzau-direktør Lars Vesterløkke.

Samme praksis indfører Associated Press (AP) fra 1. august. Fra den dato vil AP inkludere et link til den originale historie, hver gang bureauet laver et citat af en nyhed fra et af de medier der er medlem, skriver niemanlab.org.

"Det er helt oplagt, at gøre som AP," mener Lars Vesterløkke og tilføjer:

"Ritzau har i samarbejde med flere af vores kunder forberedt samme service i første omgang i citattjenesten, men jeg tror, at der vil være behov for det også på andre områder. Vores teknologiske platform, som vi indførte for nyligt, er forberedt til at koble mange forskellige former for indhold og henvise til mange forskellige kilder, og vi har idéer og konkrete planer, som vi arbejder på."

Ritzaus tilbud om at indsætte links i citathistorierne trådte allerede i kraft i januar. Dermed åbner afsendermediet for, at digitale medier, der bruger Ritzaus citattjeneste kan linke dybt til afsenderens hjemmeside. Samme tjeneste har det konkurrerende nyhedsbureau Newspaq haft siden november.

Det skete fordi mange kunder ønskede det, og fordi det belønner original journalistik, fremgår det af Ritzaus egen nyhed om det nye tilbud i januar. Linket kan både indeholde en url til en konkret artikel eller et større artikelkompleks, men der bør ikke kun linkes til forsiden af et medies hjemmeside, fordi den kan have ændret sig, når læseren trykker på linket, tilføjer Ritzau i nyheden.

Ritzau er blandt andet ejet af dagbladene og bureauets link-tjeneste er frivillig for både afsender- og modtagermedie.

Chefredaktør for avisen.dk, Rasmus Emborg, er en af de redaktører der er fortaler for at bruge links i citathistorier.

I andre tilfælde har spørgsmålet om dybe links til mediernes artikler været kontroversielt, såsom Newsbooster-sagen, hvor internettjenesten linkede dybt til en række danske dagblades artikler i strid med loven.

- TBH

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs