Forbrugerskepsis tager til

Handelsbankens prognose for forbrugertilliden er ikke godt nyt for annoncører og medier. Den spår nemlig et fald i privatforbruget på 0,5 pct. i 2011. Holder det stik er forbruget 20 mia. kr. fra at nå den vækst på 1,8 pct., som regeringen for nylig anslog kunne nås. Det skriver Børsen.
MediaWatch

Handelsbankens prognose for forbrugertilliden er ikke godt nyt for annoncører og medier. Den spår nemlig et fald i privatforbruget på 0,5 pct. i 2011. Holder det stik er forbruget 20 mia. kr. fra at nå den vækst på 1,8 pct., som regeringen for nylig anslog kunne nås. Det skriver Børsen.

Den samlede indikator for forbrugertilliden faldt til et minus på 0,6 pct. i juli mod et plus på 3 pct. måneden før. Det skyldes en stigende pessimisme i husstandene, som både gælder den enkeltes økonomi og landet økonomi.

"Det er meget svært at se, hvad der skal være i stand til at trække privatforbruget i gang," siger cheføkonomi i Handelsbanken Jes Asmussen til Børsen.

Men svigtende forbrugertillid eller ej, kommer annoncebudgetterne stadig til at trække det danske annoncemarked op i år til glæde for medierne, ifølge en GroupM-prognose.

For nylig har de fem GroupM-mediabureauer her i landet vurderet, at det vil stå bedre til med det danske annoncemarked end annoncemarkedet globalt set. I Danmark spår de en vækst på hele 11,5 procent i 2011 mod bare 4,8 procent globalt set.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også