Metro: Danmark skuffer

De danske gratisaviser Metroxpress og 24timer er sammen med Metro i Holland de sorte får i Metro Internationals regnskab for 2. kvartal, bemærker Per Mikael Jensen, adm. direktør for Metro International over for dagensmedia.se. "Vi er meget tilfredse med alle markeder bortset fra Danmark og Holland. Først og fremmest har vi set en stærk forbedring i Sverige, Latinamerika og Asien," siger han. 
MediaWatch

De danske gratisaviser Metroxpress og 24timer er sammen med Metro i Holland de sorte får i Metro Internationals regnskab for 2. kvartal, bemærker Per Mikael Jensen, adm. direktør for Metro International over for dagensmedia.se.

"Vi er meget tilfredse med alle markeder bortset fra Danmark og Holland. Først og fremmest har vi set en stærk forbedring i Sverige, Latinamerika og Asien," siger han. 

Generelt har gratisavis-koncernen ikke noget at klage over i 2. kvartal, hvor væksten i nettoindtægterne var på 17 procent i forhold til samme kvartal sidste år. De landede på ca. 410 mio. dkk (55 mio. euro, red.). Det får rosende ord fra medieanalytikere.

Resultatet før renter (ebit) er vokset med cirka fire mio. euro til 50 mio. dkk (6,7 mio. euro, red.). Nettoresultatet for 2. kvartal blev på ca. 21 mio. dkk (2,8 mio. euro, red.) for hele koncernen, hvilket er en vækst på ca. 18 mio. dkk (2,4 mio. euro, red.).

Igen var Sverige med til at trække resultaterne op. Her voksede resultatet (ebit) med 1,1 mio. euro til ca. 33 mio. dkk (4,4 mio. euro, red.).

De mindre gode resultater for Metroxpress A/S skyldes et svagere annoncemarked  i Danmark end i Sverige, samt at de danske gratisaivser ifølge kvartalsregnskabet også er ramt af, at politiske partier holder på pengene til andet halvår af 2011, hvor statsministeren er nødt til at udskrive folketingsvalg.

Således faldt Metros nettoindtægter i Danmark med cirka 4,5 mio. dkk (600.000 euro, red.) til ca. 51 mio. dkk (6,8 mio. euro, red.) i 2. kvartal. Det svarer til et fald på otte pct. sammenlignet med 2. kvartal 2010. Resultatet før renter (ebit) blev på 4,5 mio. kr. (600.000 euro, red.). Læsertallet er samtidig øget med 17 pct. i alt for Metroxpress og 24timer i andet kvartal.

Metro International rapporterer også om to frasalg. Dels i Ungarn, hvor koncernen indkasserer et tab på ca. 18 mio. dkk (2,5 mio. euro), dels i Frankrig. Her er en salgsaftale for gratisavisen ikke faldet helt på plads endnu, men den tæller ikke med som en fortsættende aktivitet.

Metro International sætter fortsat primært sin lid til nye markeder og har netop lanceret Metro Peru som en franchiseaftale, mens billedet beskrives som mere “blandet” i Europa, hvor koncernen da også jævnt hen har udfaset sine aktiviteter.

På baggrund af resultaterne i 2. kvartal fastholder Metro International sine 2012-mål om tocifrede profitmarginer for hele gruppen, og noterer sig samtidig, at 2011 kan blive påvirket af det mulige salg i Frankrig, en højere franchisebetaling fra Canada, højere papirpriser og lavere udgifter til hovedkvarteret i Stockholm.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også