B.T.-lukning udløser prishop hos Aller

‘Mission accomplished’ har man muligvis haft lyst til at sige på direktionsgangene i Aller Media efter nyheden om, at B.T. dropper forsøget med at sælge en tv-guide i løssalg med avisen.
Tine Brødegaard Hansen

‘Mission accomplished’ har man muligvis haft lyst til at sige på direktionsgangene i Aller Media efter nyheden om, at B.T. dropper forsøget med at sælge en tv-guide i løssalg med avisen.

I hvert fald peger B.T.'s Peter Brüchmann på, at Allers modtræk med at sænke prisen på 7 TV Dage fra ti til syv kr. har gjort livet sværere for B.T.'s tillæg. Prisfaldet har senest i maj medført oplagsstigning for 7 TV Dage på næsten 12 pct. eller 4000 eksemplarer.

Hos Aller får B.T.’s beslutning øjeblikkeligt konsekvenser, siger udgiverdirektør Per Ingdal.

“Vi er tilfredse med, at B.T. nu holder sig til det, de er gode til; nemlig at lave dagblad. Det giver et renere billede i forhold til moms-diskussionen. For det er mærkeligt, at momsfri publikationer går i direkte konkurrence med medier, der er pålagt moms (magasiner og ugeblade betaler i modsætning til dagbladene fuld moms af bladsalget, red.). Når det er sagt, tager vi bestik af situationen, og noget af det første, der sker, er, at vi hæver prisen på 7 TV Dage til ti kr. igen fra uge 29.”

Så god en forretning var det altså ikke med det mersalg, som den lavere pris skabte?

“Vi håber, at vi kan holde på nogle af de nye kunder, vi har fået ind i butikken ved at sænke prisen, men vi har ikke en generel interesse i, at priserne er så lave på et ugebladsmarked, hvor vi sidder på 73 pct. af det solgte oplag. Derfor er vi tilfredse med, at vi kan normalisere prisen. Jeg regner med, at dagbladene nu kan se, at de skal holde sig til det, de er gode til og overlade ugebladsmarkedet til nogle andre.”

B.T. forsøgte sig jo med tillægget, fordi man har haft positive erfaringer med løssalgs-tillæg til aviserne i Sverige, så det kan jo lykkes?

“En hel masse faktorer gør sig gældende og skaber nogle forskelle fra det ene marked til det andet, og gør det svært at sammenligne forholdene i de nordiske lande. Det gælder for dagbladene og det gælder også for ugebladene.”

B.T. fortsætter med en tv-guide i nogenlunde samme format, men i en anden model efter sommerferien. Opfatter I ikke det som en trussel i samme grad som et tillæg, der købes i løssalg med avisen?

“Nej, det ser vi ikke lige så alvorligt på. Der er forskel på at sælge den rene, originale vare i form af et glittet ugeblad og så at vedlægge nogle få sider som tillæg til avisen. Nu tror jeg, at en god lang sommerferie vil gøre os alle godt, og så håber jeg, at alle vil tænke klart, når de kommer tilbage fra ferien".

Salget af B.T.’s tillæg gik godt i starten, men skuffede i takt med, at Aller satte ind med sit modtræk, ifølge B.T.’s chefredaktør Peter Brüchmann. Det hører med til historien, at Ekstra Bladet samtidig har lanceret et gratis tv-tillæg om onsdagen - i samarbejde med Allers tv-redaktion. Det har ifølge Ekstra Bladets Poul Madsen, gjort avisen til "vinder af tv-krigen".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår