B.T. dropper tv-tillæg i løssalg

B.T. har nedlagt sin ugentlige tv-guide, der kunne købes for en rund ti’er i tillæg til onsdagsavisen. Efter sommerferien vender tv-stoffet tilbage i en ny model, siger chefredaktør Peter Brüchmann og tilføjer: "Vi havde en klar succes i starten, men har senest solgt for få magasiner. Og da vi alligevel var på vej i en ny retning, traf vi beslutningen omgående." 
Tine Brødegaard Hansen

B.T. har nedlagt sin ugentlige tv-guide, der kunne købes for en rund ti’er i tillæg til onsdagsavisen. Efter sommerferien vender tv-stoffet tilbage i en ny model, siger chefredaktør Peter Brüchmann og tilføjer:

"Vi havde en klar succes i starten, men har senest solgt for få magasiner. Og da vi alligevel var på vej i en ny retning, traf vi beslutningen omgående." 

B.T.'s initiativ blev mødt med benhård modstand fra Aller Media, der så tiltaget som en udfordring af kerneforretningen, ugeblade, og derfor sænkede prisen på '7 TV Dage' fra ti til syv kr. Allers tv-redaktion ATV gik samtidig i partnerskab med Ekstra Bladet om at levere indhold til Ekstra Bladets tv-modtræk; tillægget 'tvflash!', som også udkommer om onsdagen som gratis tillæg. 

“Vi har truffet en beslutning om næste fase af vores Tv Guide, som vil gå i luften efter sommeren. Den fase er ikke i den nuværende løssalgsmodel, og derfor har vi valgt at trække den fra handelen i denne periode, hvor det er tv-mæssig lavsæson og danskernes tv-apparater alligevel er proppet med billige genudsendelser,” siger Peter Brüchmann.

Forsøget med at sælge et tillæg i løssalg til avisen har før været forsøgt af Ekstra Bladet, og inspirationen kommer fra Sverige, hvor tabloidavisen Aftonbladet har haft succes med det, siger Peter Brüchmann.

Hvorfor fungerer den model ikke på det danske marked?

“Jeg tror, at der er noget historik på det svenske marked, hvor man har arbejdet med den model i en del år, som hjælper salget. Samarbejdet med forhandlerne er blevet indarbejdet over lang tid og tillægget har været i store mængder, for Aftonbladet har haft et oplag på op til 600.000, men er nu nede på 300.000,” siger Peter Brüchmann og tilføjer:

“Det er svært at løbe noget lignende i gang på et marked som det danske, hvor der er hård konkurence, og hvor Aller sænker prisen på deres tv-ugeblad. Det er bladet gået frem på (med cirka 4.000 eksemplarer, red.), så den hårdeste konkurrence har været fra dem. Jeg kan ikke se, at vi har tabt markedsandele til Ekstra Bladet om onsdagen,” siger chefredaktøren.

Pris ikke altid afgørende


Mens læserne har skullet hive en ekstra ti’er op af lommen for at få B.T.’s tv guide, koster Ekstra Bladets tillæg altså ikke ekstra. Alligevel mener Peter Brüchmann ikke, at lavere pris i sig selv er vejen til succes.

“Pris er en pudsig størrelse, der er eksempler på, at det betyder meget, som med 7 TV Dage, og eksempler på, at det ikke betyder noget som med the Sun, der har sænket prisen betragteligt uden den forventede effekt. Men det er en overvejelse, vi har haft, og man kan også lave et billigere produkt på færre sider, men man skal samtidig være konkurrencedygtig. I løbet af forsommeren besluttede vi derfor, at vi vil en anden vej,” siger Peter Brüchmann, som endnu ikke kan fortælle mere om, hvad der kommer til at ske med tv-stoffet ud over, at det fortsat er et vigtigt område for B.T.

Aller hæver nu prisen på sit tv-blad igen i kølvandet på B.T's beslutning.

Ekstra Bladet fortsætter med sit onsdagstillæg, og i en kommentar siger chefredaktør Poul Madsen: "Vi fortsætter om onsdagen. Køberne valgte vores tv-magasin, fordi det er bedst og billigst. Længere er den ikke."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også