Tv-station køber fransk Metro-avis

Metro International, der udgiver gratisaviser over hele verden, har solgt sin franske titel i en franchise-aftale med landets største tv-station TF1. Med et oplag på 760.000 daglige eksemplarer er gratisavisen landets andenstørste avis.
MediaWatch

Metro International, der udgiver gratisaviser over hele verden, har solgt sin franske titel i en franchise-aftale med landets største tv-station TF1. Med et oplag på 760.000 daglige eksemplarer er gratisavisen landets andenstørste avis.

TF1 har siden 2003 haft en andel på 34 pct. af gratisavisen. Det kostede dengang TF1 cirka 90 mio. kr. (12 mio. euro., red.), men nu skal tv-stationen kun have givet knap halvdelen for at erhverve sig de resterende 66 pct. af franske Metro, skriver lefigaro.fr.

Franske Metro fik i 2010 et tab på cirka ni mio. kr. (1,2 mio. euro), som følge af krisen på annoncemarkedet, og den hårde konkurrence på det franske gratisavis-marked, der også har titler som 20 Minutes og Direct Matin. I første halvår i år skulle tabet nærme sig de cirka 15 mio. euro (to mio. euro, red.), ifølge lefigaro.fr.

Ikke desto er Metro et veletableret brand i Frankrig, som TF1 ser store muligheder også når det gælder synergien med selskabets tv- og webmedier.

Metro fortsætter sin franschise-aftale med TF1, som vil stå for udgivelsen af avisen, skriver Metro International i en pressemeddelelse, hvor adm. direktør Per Mikael Jensen udtrykker glæde over handlen.

"Frankrig er et vigtigt marked for internationale annoncører. Men lønsomheden på gratisavismarkedet har været under pres. Vi har et langt og konstruktivt partnerskab med TF1, og vi er sikre på, at Metro-avisen vil udvikle sig stærkt under deres kontrol. Aftalen tillader os at sikre fremtiden for en Metro-avis i Frankrig samtidig med, at vi forbliver loyale over for vores overordnede mål om gode marginer i alle vores markeder," siger Per Mikael Jensen i meddelelsen.

Metro International har i de senere år indgået flere franchise-aftaler i Europa, hvor selskabet anser annoncemarkedet for gratisaviser for at være mindre attraktivt end i nye markeder som i Sydamerika og i Asien.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også