EB: “Vi har vundet tv-krigen”

Tekst-tv, talrige websites og applikationer flyder over med tv-programoversigter og tv-stof. Alligevel er et tv-tillæg hver onsdag et af de seneste våben i krigen mellem B.T. og Ekstra Bladet, der begge kæmper med trængte oplag. B.T. var først på banen i foråret med et selvstændigt tv-tillæg, som de forlanger ti kr. for, mens Ekstra Bladet tv-tillæg følger gratis med onsdagsavisen som indstik. Og den strategi har givet pote, ifølge Ekstra Bladets ansv. chefredaktør Poul Madsen.
Tine Brødegaard Hansen

Tekst-tv, talrige websites og applikationer flyder over med tv-programoversigter og tv-stof. Alligevel er et tv-tillæg hver onsdag et af de seneste våben i krigen mellem B.T. og Ekstra Bladet, der begge kæmper med trængte oplag.

B.T. var først på banen i foråret med et selvstændigt tv-tillæg, som de forlanger ti kr. for, mens Ekstra Bladet tv-tillæg følger gratis med onsdagsavisen som indstik. Og den strategi har givet pote, ifølge Ekstra Bladets ansv. chefredaktør Poul Madsen.

“Vi kan se en positiv oplagseffekt af, at vi har et tv-tillæg med Ekstra Bladet om onsdagen,” siger han.

Sætter I penge til ved ikke at hæve prisen for avisen den dag?

“Det kræver et mersalg for, at det er en god forretning. Så i første omgang ville vi kun lave tv-tillægget i ti uger, som et modtræk til B.T.’s markedsføring af deres tv-tillæg. Nu går det så godt, at vi har besluttet at fortsætte. Det er den bedste indikation på, at det er en god forretning for os,” siger Poul Madsen og tilføjer:

“B.T. sælger ingenting af deres tv-tillæg, det ligger i stakke i kioskerne, så vi har vundet tv-krigen.”

B.T.'s markedsandel intakt
Den udlægning har B.T.’s ansv. chefredaktør Peter Brüchmann ikke overraskende svært ved at genkende.

“Jeg synes, det er svært at dømme tabere og vindere. Jeg kan ikke se, at Ekstra Bladet har vundet markedsandele ved at lægge et tv-tillæg næsten gratis i avisen. Vi har faktisk formået at bevare vores markedsandel i forhold til Ekstra Bladet om onsdagen, selv om kampen er meget hård,” siger han.

Formålet med tillægget er dels, at det tjener sig ind i løssalg, dels at det virker som løftestang for B.T.’s oplag om onsdagen, hvilket ifølge Peter Brüchmann er lykkedes. Alligevel har B.T. iværksat læserundersøgelser for at finde ud af, hvornår på ugen læserne ønsker tv-stoffet og i hvilket format.

Ingen genveje til oplagsløft
For trods begge chefredaktørers rosende ord til deres tillæg, konstaterer Peter Brücmann, at tabloidavisernes krise ikke er overvundet med mere indhold.

“Det danske marked har vist sig forholdsvis trægt med hensyn til at lægge ekstra, redaktionel værdi ind i aviserne. Ekstra Bladet har nærmest ingen effekt haft af deres ellers flot gennemførte 'Ekstra' om lørdagen, en gratis tv-guide har heller ikke løftet oplaget så meget, som jeg egentlig ville have troet, og vi har måske nok løftet vores oplag om mandagen med nogle store Plus-guides på typisk 32 sider, men det kan lige så vel skyldes typen af forsider med sundheds- og forbrugsstoffet på forsiden. Så der synes umiddelbart ikke at være de genveje til oplagsløft, som man ellers har set i Norge og Sverige,” lyder det fra Peter Brücmann, som tilføjer:

“Heldigvis kan man sige som journalist, at den gode historie kan løfte mere oplag på den enkelte dag end en tv-guide, en kupon eller for den sags skyld en dvd.”

Ifølge Poul Madsen har Ekstra Bladets lørdagsudgave dog klaret sig "marginalt bedre" end hverdagene, men også på lørdage falder oplaget.

I 2012 bliver B.T. relanceret på baggrund af et både redaktionelt og kommercielt udviklingsprojekt, som er i gang i øjeblikket.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også