Boom i mediernes brug af eksperter

Antallet af artikler, hvor der optræder eksperter, er steget voldsomt siden 1961. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Erik Albæk, professor i journalistik og statskundskab ved Syddansk Universitet, skriver Jyllands-Posten. Den seneste tid har debatten raset om eksperternes rolle i medierne, og kritikere har påpeget, at eksperterne fylder mere i medierne. Netop dét bekræfter den nye undersøgelse.
MediaWatch

Antallet af artikler, hvor der optræder eksperter, er steget voldsomt siden 1961. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Erik Albæk, professor i journalistik og statskundskab ved Syddansk Universitet, skriver Jyllands-Posten.

Den seneste tid har debatten raset om eksperternes rolle i medierne, og kritikere har påpeget, at eksperterne fylder mere i medierne. Netop dét bekræfter den nye undersøgelse.

Den viser, at eksperter i dag deltager i 11-12 gange så mange artikler i dagbladene Berlingske, Politiken og Jyllands-Posten som for 50 år siden. Og bare siden 2001 er antallet af artikler, hvor eksperter medvirker, steget med 66 procent.

Undersøgelsen giver ikke noget svar på, hvad der ligger bag udviklingen. Ifølge Erik Albæk kan nogle mulige forklaringer være, at universiteterne er mere opmærksomme på, at forskerne skal formidle viden, samt at der optræder langt flere aktører i de journalistiske historier i dag.

”Når der er så mange aktører, er det sværere for journalisterne at nå frem til en konklusion. Der er eksperten en perfekt overdommer, som journalisterne kan ty til,” vurderer Erik Albæk.

Undersøgelsen bygger på en manuel optælling af samtlige artikler i Berlingske, Politiken og Jyllandsposten gennem en måned i årene 1961, 1971, 1981, 1991, 2001 og 2011.

-MS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også