MediaCast: Nichemedier boomer

"Når dagen er omme, tror jeg, de alle sammen må erkende, at ideen om, at man kan præsentere sig selv som værende det store brede tilbud - altså et brand, som leverer det store brede tilbud til alle danskere om at holde sig bredt orienteret - den position er simpelthen ikke mulig at tjene penge på."

"Når dagen er omme, tror jeg, de alle sammen må erkende, at ideen om, at man kan præsentere sig selv som værende det store brede tilbud - altså et brand, som leverer det store brede tilbud til alle danskere om at holde sig bredt orienteret - den position er simpelthen ikke mulig at tjene penge på."

"Berlingske Media vil skulle leve af en masse specialiserede subbrands. TV 2 vil ikke i længden kunne opretholde en stærk markedsposition, hvis de bare havde den store brede TV 2-kanal. De bliver nødt til at have TV 2 Zulu, TV 2 News og andre specialiserede outlets, som de kan kommunikere til del-målgrupper i. JP/Politiken skal gøre det samme."

- Søren Schultz Jørgensen


Nichemedierne vokser. For nogle år siden spåede chefredaktøren af Wired, Chris Anderson, at der ville være vækst i nicherne på internettet. Han kaldte fænomenet den lange hale.

I dag er det ikke kun på nettet, at der er en lang hale af nicher. Ser man generelt over medielandskabet, er der mange tegn på, at nichemedierne er i vækst, mens de brede medier bløder.

En urskov af nichemedier vokser op, og mange af dem formår at finde en specifik målgruppe, som vil betale penge for at få en særlig viden. Det kan for eksempel være en specialviden om olien i Irak eller om det hyperlokale område.

Hvad skal de brede medier stille op ved nicheboomet? Hvor meget skal medierne involvere brugerne?

Ugens MediaCast handler om nicheboomet - og hvordan nichemedierne spiser stadig mere af de brede mediers kage. Ugens gæst er Søren Schultz Jørgensen, som er partner i udviklingsbureauet Kontrabande og kendt som skarp og kritisk medieanalytiker i dagbladet Politiken.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også