Børsen hopper af rabattoget

Det er slut med at smøre potentielle abonnenter med ustyrlige rabatter eller gaver på Børsen. Lige som Politiken og til dels Jyllands-Posten har gjort det, fyrer Børsen nu lokkemaden - og dermed også de urentable abonnenter.

"Vi laver en massiv oprydning i rabatter og en meget enkel prisstruktur i stedet, der tilgodeser de loyale abonnenter frem for folk, der springer på korte tilbud," siger adm. direktør og chefredaktør Anders Krab-Johansen.

Louise Reseke

Det er slut med at smøre potentielle abonnenter med ustyrlige rabatter eller gaver på Børsen. Lige som Politiken og til dels Jyllands-Posten har gjort det, fyrer Børsen nu lokkemaden - og dermed også de urentable abonnenter.

"Vi laver en massiv oprydning i rabatter og en meget enkel prisstruktur i stedet, der tilgodeser de loyale abonnenter frem for folk, der springer på korte tilbud," siger adm. direktør og chefredaktør Anders Krab-Johansen.

Strategiskiftet skal sætte fokus på lønsomhed i stedet for oplagsvækst - og frigive midler til en bedre bundlinje og til udvikling af avisen.

"Logikken er: De sidste aviser vi sælger, koster os penge i dag. Alene det, at vi dropper det, giver i sig selv flere penge på bundlinjen og råd til udvikling," siger Anders Krab-Johansen, der vurderer, at det allerede i år vil sikre Børsen et tocifret overskud at droppe rabatrytterne.

"Allerede fra i år kan vi lave tocifrerede ebit-marginaler, også selvom vi begynder at investere i udvikling. Vi vil blive ved med at udvikle indholdet på de digitale platforme og til mobil og Ipad - mere journalistisk, analyse, research, og så lægger vi nogle loyalitetsfordele på abonnementet," siger Anders Krab-Johansen.

Koster oplag
Rabatter og gaver har været en hjørnesten i Børsens bladsalgsstrategi, der har været med til at sende oplaget i vejret, mens andres er dalet. At den nye kurs bliver på bekostning af en fortsat oplagsvækst, har chefredaktøren og Børsens bestyrelse, der godkendte den nye strategi på et bestyrelsesmøde i torsdag, accepteret.

"Det har været fantastisk for Børsen at blive så stor en spiller, mens konkurrenterne er faldet i oplags- og læsertal - og det er lykkedes Børsen at tage markedsandele. Men den strategi er ikke holdbar, hvis man kigger fremad, og vi vil have et betalings-kvalitetsprodukt. Derfor kommer ændringen nu," siger Anders Krab-Johansen, der forventer en vis sivning i oplaget, men håber, at den vil blive opvejet af, at læserne får mere og bedre avis. Læsertallene er en anden snak - her ønsker man ikke at miste terræn og sætte annonceindtægter over styr.

"Dér er vi selvfølelig meget opmærksomme. Vi ønsker ikke at miste vores position som Danmarks fjerde mest læste avis," siger Anders Krab-Johansen.

Børsen har været blandt dagbladene med suverænt færrest læsere per eksemplar - derfor kan oplaget falde uden, at det nødvendigvis koster tilsvarende på læsertallene.

Udskilningsløb i gang
Når strategi-ændringen kommer nu hænger det ikke bare sammen med Børsens egne ambitioner om en bedre bundlinjen og et bedre journalistisk produkt - men om en medieverden under forandring.

"Mediebilledet forandrer sig voldsomt. Lige nu sker der et skifte og en udskilning mellem de medier, der kan tillade sig at tage penge for deres produkter og så en masse andet skrald, der er derude. Her skal vi beskytte vores brand og fortælle, at Børsen er noget særligt, og beskytte vores kundekreds og sørge for at vi kan levere god journalistik, gode analyser og debat til dem døgnet rundt," siger Anders Krab Johansen.

"Skal Børsen være et kvalitets- og betalingsprodukt, så bliver vi nødt til at sørge for, at folk betaler for det og forstår, hvorfor de skal betale. Vi tror det er den måde, vi kan fortsætte succesen på."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også