Oplag: Ni aviser i fremgang

April bød på oplagsfremgang for hele ni aviser - en bedrift, man skal langt tilbage i historien for at finde tilsvarende eksempel på - og det samlede fald hos betalingsaviserne blev på acceptable 3,2 procent.
MediaWatch

April bød på oplagsfremgang for hele ni aviser - en bedrift, man skal langt tilbage i historien for at finde tilsvarende eksempel på - og det samlede fald hos betalingsaviserne blev på acceptable 3,2 procent.

Der er dog stor forskel på, hvordan det går hos de enkelte aviser. Fremgangen skyldes sandsynligvis delvist, at en række titler igen er begyndt at træde på kampagnespeederen. Gennem de tunge år skar man ned på rabatteringen med større oplagsfald til følge. Da aviserne ikke fremlægger faktiske salgspriser, er det dog svært at vide, hvor sund fremgangen er hos de ni aviser med et plus foran vækst-tallet.

EB i bund
Det er lettere at forholde sig til tilbagegangen hos et par af de store aviser. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten har mistet henholdsvis 8.443 og 5.815 købere på et år. Ekstra Bladet ligger også i bund (på en næstsidsteplads efter Licitationen), når man måler faldet procentuelt, mens Jyllands-Posten med et fald på 5,3 pct. ligger midt i feltet.

Blandt de hårdest ramte aviser målt i procent er Århus Stiftstidende (-10,6 pct.) og Kalundborg Folkeblad (-10,5 pct.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også