Kraftigt fald i Kristeligt Dagblads overskud

Avisernes største mediestøtte-modtager, Kristeligt Dagblad, forlader 2010 med et koncern-overskud før skat på lidt over 3,8 mio. kr. mod et overskud på 6,5 mio. kr. i 2009.
Tine Brødegaard Hansen

Avisernes største mediestøtte-modtager, Kristeligt Dagblad, forlader 2010 med et koncern-overskud før skat på lidt over 3,8 mio. kr. mod et overskud på 6,5 mio. kr. i 2009.

Koncern-overskuddet tæller også indtægterne fra Kristeligt Dagblads Forlag, der udgav 19 titler i årets løb. Her landede overskuddet på blot 163.000 kr. før skat sidste år mod et overskud på 1,1 mio. kr. før skat i 2009.

I perioden er antallet af medarbejdere øget fra et gennemsnit på 87 i koncernen i 2009 til 94, og lønudgifterne er vokset med knap tre mio. kr. Stigningen i antallet af medarbejdere skyldes en ændrede ATP-reglerne, som betyder, at ansatte over 65 år nu også tæller med i opgørelsen.

Nettoomsætning var på cirka 107,8 mio. kr. i 2010 og er dermed - som en af de sjældne tilfælde i dagbladsbranchen - i vækst med lidt over tre mio. kr. fra 2009 til 2010.

Det fremgår af årsregnskabet for Kristeligt Dagblad, som blev vedtaget på en generalforsamling på Dansk Design Center i København mandag og er tilgængeligt på k.dk/fakta.

Mediestøtte-tab kan true overlevelsen
Kristeligt Dagblads økonomi var også i 2010 “helt afhængig” af mediestøtten, ifølge årsregnskabet. Den beløb sig til over 26,6 mio. kr., hvilket gør Kristeligt Dagblad til dagbladenes største støttekrone-sluger. Derfor følger ledelsen debatten om fremtidens mediestøtte tæt, for “en væsentlig reduktion i distributionsstøtten vil kunne slå avisen ihjel”.

Resultatet af den primære drift er igen gået i plus med 600.000 kr. I 2009 udviste driftsresultatet et minus på næsten en halv million efter blandt andet gratisavisernes indhug i distributionsstøtten, som forringede støtten til de øvrige dagblade.

Annoncevækst i dystert marked
Trods et hårdt år for annoncemarkedet steg Kristeligt Dagblads annonce- og indstiksomsætning med 9,2 pct., og 2010 var avisens bedste annonceår nogensinde, hedder det, hvilket står i skarp kontrast til de fleste andre dagblades udmeldinger.

Kristeligt Dagblad er oppe på at drive ni forskellige sites, som i årets sidste måned kunne mønstre et samlet brugertal på 360.000. Henover året er besøgstallet steget med 26 pct., skriver Kristeligt Dagblad. Hvor meget den digitale omsætning er øget bliver ikke oplyst i årsregnskabet, men det fremgår, at den udviklede sig “særdeles positivt”.

Kristeligt Dagblad har endnu ingen e-reader eller mobile tjenster, men det kommer, lover ledelsesberetningen.

Oplag op, læsertal ned
Oplaget steg med 1,8 procent til et gennemsnit på 26.400 mod en samlet oplagstilbagegang for dagbladene på omkring fem pct. Læsertallet er dog ikke gået samme vej, det er faldet fra et gennemsnit på 121.500 i 2009 til et gennemsnit på cirka 106.000 i 2010. Tilbagegangen på næsten 13 procent er ikke logisk i lyset af oplagsvæksten, erkendes det i årsregnskabet, som henviser til en vis grad af statistisk usikkerhed samt Gallups nye læsertalsmålinger.

Også Kristeligt Dagblads Forlag, der udgav 19 titler i årets løb, fik plus på bundlinjen i 2010.

Avisens chefredaktør og adm. direktør Erik Bjerager er tilfreds med resultatet.

“Det er ikke nemt at skabe oplagsfremgang i et trængt marked. Men Kristeligt Dagblads satsning på lødig og upoppet kvalitetsjournalistik og på kerneområderne tro, etik og eksistens har vist sig at være efterspurgt. Det er den satsning, der ligger til grund for oplagsfremgangen,” siger han i en pressemeddelelse, hvor også bestyrelsesformand Hans Skov Christensen giver udtryk for, at avisen oftere bliver citeret, og at den journalistiske slagskraft er øget.

Læs også formanden for Kristeligt Dagblads bestyrelse Hans Skov Christensens beretning på k.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også