Nordvestsjælland gør to dagblade til ét

Fra 3. september i år bliver to lokale dagblade lukket og et nyt sat i søen af Medieselskabet Nordvestsjælland med adm. direktør Mogens Flyvholm i spidsen. Der er enighed om beslutningen blandt aktionærerne bag de to lokale dagblade.
Tine Brødegaard Hansen

Fra 3. september i år bliver to lokale dagblade lukket og et nyt sat i søen af Medieselskabet Nordvestsjælland med adm. direktør Mogens Flyvholm i spidsen. Der er enighed om beslutningen blandt aktionærerne bag de to lokale dagblade.

Årsagen er, at de to lokale dagblade har så meget fællesstof, at begge titler ikke længere er berettiget til distributionsstøtte. Medieselskabet gjorde selv opmærksom på de redaktionelle sammenfald ved en henvendelse til Dagbladspuljen, som gjorde det klart, at Kalundborg Folkeblad ikke kunne få støtte. Til gengæld kunne Folkebladets oplag medregnes i Venstrebladets, som ville tælle som et dagblad, hvilket banede vejen for ideen om en ny avis. Allerede da 2011-støtten blev offentliggjort i december, gjorde Dagbladspuljen opmærksom på, at visse titler i samme koncern var i risiko for at ligne hinanden for meget og miste støtte.

“Aviserne ligner hinanden så meget, at vi nu tager skridtet fuldt ud og laver ét dagblad,” siger Mogens Flyvholm og tilføjer:

“Der er mange følelser forbundet med det, og derfor er det vigtigt at understrege, at der ikke er tale om en fusion, hvor det ene dagblad opsluger det andet, men at vi udgiver noget helt nyt.”

Avisproduktion kan rationaliseres
I de seneste tre år har Medieselskabet Nordvestsjælland haft en fælles redaktionel ledelse for de to aviser, som også har haft en fælles 2. sektion. Selvom 1. sektion i princippet skulle være forskellig i de to aviser, har også den indeholdt meget af det samme redaktionelle stof, som dog skulle ombrydes og tilpasses, hvilket har givet unødigt ekstra arbejde, ifølge Mogens Flyvholm.

I det hele taget kan produktionen af den nye avis rationaliseres og fire redaktionelle medarbejdere ud af 45 står endvidere til fyring. Der kommer også besparelser på papir og tryk, da den nye avis fremover vil have én trykstart mod de tre, der tidligere skulle til for at udgive de to lokalaviser samt en Odsherred-udgave. Derudover skal alle andre udgifter også gennemgås.

Ingen prisstigninger på annoncer
Annoncemæssigt er der dog kun indirekte gevinster at hente.

“Annoncepriserne er stort set de samme for de to aviser, og det vil de blive ved med at være. Men hvis en bilhandler fra Kalundborg vil have en annonce i, når den ikke kun Kalundborg, så vi udbreder annoncefeltet. Vi vil naturligvis gerne hæve priserne, når markedet tilsiger det, men det gør det ikke lige nu. Vi fik en ordentlig én på kassen i februar, men nu lader annonceindtægterne til at rette sig op, så vi håber, at den positive trend fortsætter,” siger Mogens Flyvholm.

Ugeavisernes annoncesalg har løftet 1. kvartal, som derfor er kommet lidt bedre fra start end forventet, oplyser Mogens Flyvholm, selvom forventningen til både dagblade og ugeaviser var højere.

Ny avis skal hæve oplaget
Ideen til den nye avis er udviklet i samarbejde med professor i medieledelse ved CBS Anker Brink Lund, som ikke mener, at de to lokale dagblade risikerer at miste abonnenter som følge af omlægningen. Der er nemlig kun kernelæserne tilbage.

“Øvelsen går ud på at få oplagsstigning. Vi har vendt ideen med Anker Brink Lund, som ikke mener, at vi mister oplag ved ændringen, for der er kun kernelæserne tilbage. Men med den nye avis kan vi offensivt gå ud at skaffe nye læsere,” siger Mogens Flyvholm.

Tre nye sektioner
De kan blandt andet blive lokket med nye sektioner, selvom avisen “stort set kommer til at se ud, som den gør i dag”.

“Vores basisavis er på 32 sider med to sektioner. Det bliver til en sektion med den nye avis, som bliver suppleret af tre sektioner mandag med sport, torsdag med kultur og lørdag med stof til weekendlæsningen som features og dialogjournalistik. Der kommer også mere lokalt stof. I dag skal 1. og 2. sektion være lige store af produktionsmæssige hensyn. Det har betydet en del bureaustof i Kalundborg Folkeblad, der kun dækker en kommune for at fylde pladsen ud. Nu kan vi redigere den samlede avis mere lokalt. Vi skal stadig have ind- og udlandsstof fra Ritzau, men der vil være mere af vores eget stof,” siger Mogens Flyvholm.

Lokale dagblade hårdt ramt
2011 har allerede været præget af flere dramatiske udmeldinger om de lokale dagblade, der er hårdere presset end de landsdækkende. Berlingske Media skal således fyre 14 redaktionelle medarbejdere på deres lokale udgivelser samt flere sælgere.

Vejle Amts Folkeblad og Horsens Folkeblad har i år luftet muligheden for en fusion, en idé som andre lokale dagblade dog takker nej til.

Navnet på den nye avis ligger endnu ikke fast.

Ejerkredsen i A/S Medieselskabet Nordvestsjælland består af en lang række lokale aktionærer, fra det gamle Holbæk Amts Venstreblad A/S, som historisk har tilknytning til Det Radikale Venstre samt Kalundborg Folkeblad A/S, der historisk har tilknytning til Venstre.

På en generalforsamling 4. maj skal beslutningen om fusionen fuldføres.

Oplaget for Holbæks Amts Venstreblad var i februar på 11.414, et fald på 8,2 pct. og Kalundborg Folkeblads oplag var på 5.660, et fald på 9,8 pct. i forhold til samme måned 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også