Metroxpress: Annoncefremgang har bidt sig fast

"Meget, meget opmuntrende." Armene er godt på vej i vejret hos Metroxpress, der har forbedret resultatet i første kvartal 2011 med 7,2 mio. kr. - fra et underskud på 3,1 mio. kr. sidste år til et overskud på 4,1 i år. "Vi har i første kvartal leveret et stærkt resultat til trods for betydeligeg investeringer i øget oplag, og vi kan se at fremgangen i annoncesalget for alvor har bidt sig fast. Det lover godt for resten af året," siger adm. dir. Søren Riis.

"Meget, meget opmuntrende."

Armene er godt på vej i vejret hos Metroxpress, der har forbedret resultatet i første kvartal 2011 med 7,2 mio. kr. - fra et underskud på 3,1 mio. kr. sidste år til et overskud på 4,1 i år.

"Vi har i første kvartal leveret et stærkt resultat til trods for betydeligeg investeringer i øget oplag, og vi kan se at fremgangen i annoncesalget for alvor har bidt sig fast. Det lover godt for resten af året," siger adm. dir. Søren Riis.

Fremgangen er båret af øget annoncesalg i Metroxpress og 24timer, der samlet er steget med otte pct. i første kvartal - særligt hjulpet af kategorierne tele, detail og biler.

"Tallet dækker over, at vi har haft en kæmpe fremgang i januar og februar og en lille tilbagegang i marts. Men specielt i januar har vi taget store markedsandele," siger Søren Riis, der uddyber, at især 24timer er vokset i annonceomsætning godt hjulpet på vej af et øget oplag (24timer hævede oplaget med 20.000 i oktober 2010 og Metroxpress med 17.000 i marts/april i år), og at det også har haft betydning, at Metroxpress igen bliver distribueret i busserne i Storkøbenhavn.

Online i fokus
Jobkategorien ligger stadig underdrejet og faldt i forhold til første kvartal sidste år - til gengæld er salget online steget med 25 procent hos Metroxpress. Væksten kommer fra et lavt niveau, men er et resultatet af en bevidst strategi - selvom Metro-koncernen er baseret på trafikaviser, skal der lægges mere krudt i at skabe forretning på online-platformen fremover.

"Væksten kommer fra et beskedent niveau, men vi er oppe på at have syv mand beskæftiget alene med online - med salg og med at finde på nye aktiviteter,der kan generere indtægter. Vi skal lige som alle andre bladhuse satse meget mere digitalt, og det skal Metro i alle lande," siger Søren Riis, der går på påskeferie med det rimeligt brede avischef-smil på:

"Vi kan virkelig mærke, at der er en stabil fremgang på annoncemarkedet nu. Vi havde også nogle måneder i efteråret, der var gode, men nu har udviklingen bidt sig fast. Det er meget, meget opmuntrende oven på flere år med tilbagegang. Det vil komme os alle til gode, tror jeg," siger Søren Riis.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også