Mecom styrer uden om frasalg

Utilfredse Mecom-aktionærer trak direktørstolen væk under David Montgomery midt i januar, hvor han blev smidt på porten med cirka 20 mio. dkk på lommen. Men hans paneuropæiske avisdrøm har trods kraftige krisehug, gældsbyrde og medarbejder-oprør fået fornyet kraft med 2010-resultatet, mener flere analytikere.
Tine Brødegaard Hansen

Utilfredse Mecom-aktionærer trak direktørstolen væk under David Montgomery midt i januar, hvor han blev smidt på porten med cirka 20 mio. dkk på lommen. Men hans paneuropæiske avisdrøm har trods kraftige krisehug, gældsbyrde og medarbejder-oprør fået fornyet kraft med 2010-resultatet, mener flere analytikere.

“Det er et klart bedre resultat end tidligere. Der er et bedre cash flow, og samtidig er den økonomiske krise mindre nu. Den lejr blandt investorerne, der taler for at fortsætte Montgomerys ekspansive strategi, står derfor stærkere end de gjorde, da det virkede som om det hele krakelerede,” siger Henrik Schultz, medieanalytiker i Argo Securities.

Ny ledelse - gammel strategi
Med meldingen om David Montgomerys afgang lød flere gæt på en ny Mecom-direktør kunne være lig med opsplitning af Mecom-selskaberne for at generere stærkt tiltrængte overskud til aktionærerne. Men en ny ledelse vil ikke betyde synderlige ændringer for Mecoms strategi, vurderer investeringsselskabet Numis Securities, der følger Mecom-aktien.

“Selvom vi anerkender, at det kan skabe noget usikkerhed (at en ny direktør lader vente på sig, red.), tror vi ikke, at Mecom er en forretning, som nødvendiggør, at en ny ledelse påbegynder et omfattende strategisk eftersyn,” vurderer selskabet over for investorer.

Ikke et selskab der sælger
Investeringsselskabet anbefaler køb af aktien og tror på fortsat vækst i 2011 og 2012, for Mecom har stærke aktiver såsom det hollandske rubrikannonce-site autotrack.nl., mener de. 2010-resultatet og selskabets cash flow er samtidig en anelse bedre end deres forventninger, hvilket har gjort det muligt at nedbringe gælden igen.

Også Mecoms bestyrelsesformand, Stephen Davidson, siger, at Mecom er et selskab, der køber og ikke et, der sælger, skriver ft.com. Men andet kan han heller ikke sige, mener Henrik Schultz.

“Mecoms tidlige strategi har været at udvide og købe op, og der er ikke truffet beslutninger om det modsatte, derfor er man nødt til at bekræfte strategien, så man ikke mindst internt i Mecom-selskaberne bevarer roen. Derudover er investorerne også delte. Nogle mener, at Montgomerys (stifter og tidligere direktør, red.) ekspansionsstrategi var rigtig, andre mener, at resultaterne er for dårlige,” siger Henrik Schultz.

Berlingske-vækst gik i stå
Berlingske Media er det sorte får i Mecom-familien, når det gælder indtjeningen, der er  for lav, ifølge Mecoms finansdirektør, Henry Davies. For selvom Berlingske Medias driftsmarginen steg fra 3,8 pct. til 6,1 pct. i 2010, halter den efter Mecom-gennemsnittet på 11 pct.

“Resultatet er væsentligt bedre end hidtil, men på indtægtssiden i andet halvår, er der ingen vækst, og resultatudviklingen viser en kedelig tendens med en omsætning, der ikke vokser, og omkostninger der stiger,” siger Henrik Schultz og tilføjer:

“Det afspejler den triste kontinentaleuropæiske udvikling, hvor der ikke er meget vækst i traditionel reklame- og medieindtægter, såsom oplag."

Større gevinst ved fusion med JP/Pol?
De kritiske røster om Mecoms tværnationale avisejerskaber er dog ikke forstummet. Erhvervsavisen Financial Times' kommentar til Mecom-regnskabet lyder, at balancen i selskabet er genoprettet, og at det har styrket sine markedspositioner, men avisen stiller spørgsmålstegn ved værdien af Mecoms “cross border”-ejerskab – og det er med rette, mener Henrik Schultz.

“Der er lønsomhedseffekter af cross border-ejerskabet, men man kan diskutere, om der ville være større stordriftsfordele inden for de enkelte markeder. Får Berlingske Media for eksempel bedre muligheder ved at være ejet af Mecom, eller ville der være flere fordele ved at gå sammen med JP/Politikens Hus? De fleste ville nok sige det sidste,” siger han.

Af Mecoms årsregnskab fremgår det, at man forudser et bedre resultat i 2011, selvom annonceudsigterne fortsat er usikre. Samme forventning har Numis-analytikerne, men aktionærerne skal fortsat væbne sig med tålmodighed, mener Henrik Schultz.

“Jeg har vanskeligt ved at se, at mecom i 2011 skaber en god resultatfremgang, så aktionærerne skal ikke have vældigt høje krav til udbyttet,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også