Nyheder: Tilliden størst til DR og TV 2

Kun en fjerdedel af danskerne har solid tillid til aviser, tv og radio, siger ny undersøgelse. Særlig gratisaviserne og tabloidpressen har problemer.
MediaWatch

Ud af 1008 adspurgte danskere i alderen 18 - 74 år har kun 26 pct. stor tillid til de danske medier, viser en undersøgelse foretaget af kommunikationsbureauet Burson-Marsteller og analysevirksomheden YouGov. Det skriver Burson-Marsteller i en pressemeddelelse.

Samtidig er kun 25 procent enige i udsagnet ”Man kan som regel regne med de oplysninger, som medierne bringer”, og 66 procent mener, at der er for meget fokus på konflikter og sensationer i medierne.

Gratisaviser som 24timer, MetroXpress og Urban er sammen med dagbladene B.T. og Ekstra Bladet de medier, som danskerne har mindst tillid til.

"Gratisaviserne kan ikke være tilfredse, for de ligger meget skidt placeret. De har tilsyneladende ikke formået at vinde forbrugernes tillid, så det tyder på, at der ikke bliver lagt nogen stor værdi i den type medier. At de ofte er meget reklametunge - og tilsvarende indholdstynde, samt at de ikke dyrker egne historier i samme omfang som de store dagblade, kan være en del af forklaringen på den manglende tillid," siger lektor i journalistik Mark Blach-Ørsten til business.dk.

FAKTA: Undersøgelsens hovedresultater

  • 26 pct. har stor eller meget tillid til medierne
  • 66 pct. mener, at medierne har for meget fokus på sensationer og konflikter
  • 25 pct. mener, at man kan regne med det, der står i medierne
  • 53 pct. har ikke tillid til, at medierne er objektive og dækker alle sider af en sag
  • Radioavisen (66 pct.), TV Avisen (64 pct.) og TV 2 Nyhederne (56 pct.) er de tre medier, der scorer højst, når man spørger danskerne, hvem de har stor eller meget stor tillid til. Gratisaviserne og tabloidsaviserne klarer sig mindre godt: Kun 11 pct. har stor eller meget stor tillid til Metroxpress, 10 pct. til avisen.dk og 24timer, otte pct. til Urban og syv pct. til Ekstra Bladet og B.T.
  • 32 pct. i alderen 18-34 år har stor eller meget stor tillid til medierne. For aldersgruppen 55-74 år er tallet 22 pct.

    Kilde: Burson-Marsteller

- MS
- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også