Børsen på produktivitets-jagt

Børsen kom ud af 2010 med forbedret økonomi, men fortsat fokus på omkostningerne er nødvendigt, siger topchef Anders Krab-Johansen.
Louise Reseke

Det er ikke mindst 2009-spareplanen, der fjernede otte stillinger og gav besparelser for i alt 20 mio. kr., der har givet Børsen stærkt forbedrede regnskabstal i 2010 i forhold til 2009.

Resultatet før skat steg fra 10,4 mio. kr. i 2009 til 24,5 mio. kr. i 2010 og efter skat fra 7,9 til 19,2 mio. kr. Derimod bevægede omsætningen sig ikke opad med nær samme procentuelle fart, men steg fra 2009's 404 mio. kr. til 430 mio. kr. i 2010.

"To ting har gjort 2010 til et tilfredsstillende år. De besparelser, der blev gennemført i 2009 er slået igennem, og så rettede annoncemarkedet sig - især i slutningen af året, " siger adm. direktør og ansv. chefredaktør Anders Krab-Johansen, der uddyber, at ingen særlige kategorier har trukket læsset på annoncefronten.

"Det er en bred kam kam af traditionelt stærke Børsen-annoncører," siger han.

Blok på omkostninger
Fra 2009 til 2010 er personalet i alt reduceret fra 253 til 241, og den udvikling vil fortsætte, siger topchefen, som del af det løbende fokus på at reducere omkostningerne.

"Vi vil ikke udvide arbejdsstyrken, men har et mål om at reducere personaleomkostningerne. Det vil ikke være noget dramatisk, men vi vil ikke automatisk genbesætte stillinger, og så vil vi som alle andre medievirksomheder jagte de produktivitetsgevinster, der måtte være. Vi har hele tiden kig på vores leverandøraftaler og generelle forbrug, så udgifterne ikke løber løbsk," siger Anders Krab-Johansen.

Det betyder bl.a. at økonomifunktionen er outsourcet centralt til Bonnier i Stockholm, hvilket giver en mindre gevinst.

Papiravisen trækker forretningen
Anders Krab-Johansen forventer en mindre stigning i omsætningen i det nye år, hvor bladsalget fortsat vil være den største indtægtskilde, som det har været de seneste to år under finanskrisen, der har fejet store dele af annonceomsætning af avissiderne.

"Vi forventer en lille pil opad i omsætningen. Bladsalg vil fortsat udgøre en stor del af økonomien, og vi håber, at flere vil se det attraktive i at have et abonnement med de nye digitale tiltag, der er på vej," siger Anders Krab-Johansen, der dog ikke forventer den store digitale omsætningsrevolution i 2011. Ni ud af ti omsætningskroner kommer i dag fra papiravisen - og trods de nye digitale initiativer, heriblandt Ipad-avisen til marts, vil dette ikke ændre sig stort.

"Det er nok nogenlunde det samme tal om et år," siger Anders Krab-Johansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også