Forecast: Medierecession på fuld retræte

Medierecessionen er på tilbagetog for mange mediegrupper, lyder Carats forecast for 2011, der fremhæver tv-mediets krise-resistens.
Per Fanefjord Laursen

I 2011 bliver tv en lysende eksponent for, at recessionen er på retræte.

Det er konklusionen i Carats prognoser for 2011, iforhold til 2010. Bureaugruppen (Aegis), som Carat er del af, har vejret stemningen hos egne kunder, analyseret udviklingen i 2010 og aflæst gruppens søsterbureauer over hele EU.

Carat vurderer, at mediemarkedet i Danmark vokser med syv procent i 2011.

Tv er en motor
Tv-mediet fulgte markedet ned i 2009 og første halvår 2010, men ryster i den grad krisen af sig fremadrettet. Carats Director of Media Investment, Mikael Ostenfeld, peger på, at tv-annoncepriserne er faldet med 30-40 procent på to år. Samtidig er forbruget - tv-seningen - øget, hvilket er bemærkelseværdigt for et gammelt medie.

“Vort bud er, at tv øger reklameomsætningen i 2011 med 7-12 procent,” siger han.

Search, Social og Banner
Online-mediernes eksplosive vækst er et overstået kapitel, men online vil dog samlet set tiltrække 12 procent flere annonceindtægter i 2011, lyder prognosen.

“Det er Search, eller Google, der driver værket, og der er mere at komme efter. Alle annoncører, uanset størrelse, kan bruge Search, så flere investeringer vil gå den vej. Vi tror på en vækst på mindst 20 procent i 2011.”

Ostenfeld spår, at Banner kan vokse med 5-10 procent, og salg af ejerskab af sites vil vækste med 12 procent. Sociale Medier er selvsagt også en mediekategori under online i Carats optik, og vil også opleve vækst – om end ikke i samme omfang som 2010. Desuden udgør kategorien en mindre andel af totalen.

Dagblade mister 5 procent
Dagbladene trækker ikke mediemarkedet op i 2011, hvad næppe heller var forventet.

“Der ses en lille bedring i de betalte dagblades situation, trods forventninger om fortsat faldende oplag og læsertal. Men vi ender på at forudse et tab på 5 procent - også selvom vi indregner, at dagbladene vil hente 25-30 mio. i nye penge på grund af Folketingsvalget,” siger han, og præciserer at gratisaviserne ikke er med i den vurdering.

“Vi tror til gengæld, at ugeaviserne vil få et bedre år, fordi detailhandlen vil øge sin annoncering for at tiltrække forbrugerne, der føler sig ude af krisen.”

Magasiner og ugeblade står til et lille fald på 5 procent, tror Carat.

“Et lille fald eller status quo. Der kommer flere imageannoncer ind i markedet igen, efter krisen er overstået, og det vil gavne magasinerne.”

Lille radiomedvind
Carat forudser, at radiomediet står til et ganske godt år med vækst i den landsdækkende annoncering, som er den mediabureauerne mærker, på 15 procent.

“Det er udmærket, men radioselskaberne har snarere brug for en vækst på 40 procent for at kunne skabe en god forretning, efter de i forvejen små annonceindtægter er sivet væk under krisen,” siger Mikael Ostenfeld.
 


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også