SEB: Endelig går det godt for Metro

Metro International står til et bedre 2011 og følger den rigtige strategi, vurderer aktieanalytiker, men meget afhænger af valget af investeringer i 2011.
Tine Brødegaard Hansen

"Operationelt går det endelig godt," lyder reaktionen fra Stefan Nelson, aktieanalytiker i SEB Enskilda, som følger Metro International.

2010-regnskabet viste et markant bedre resultat med et overskud på 12 mio. euro før skatter og afgifter end i 2009, hvor underskuddet lød på 20 mio. euro. Alt i alt ser 2011 tilmed lysere ud for Metro International.

"Det vil gå bedre for dem i 2011 drevet af forbedrede annoncemarkeder rundt om i verden. Det store spørgsmål er, hvor meget de vælger at investere i nye markeder, online og så videre. Det vil jo påvirke resultatet i nogle måneder," siger Stefan Nelson.

Samme historie som sidst
Bortset fra de forbedrede resultater, er der ikke meget nyt at komme efter i regnskabet, hvor de markeder, der er tungest i optrækket, forsat befinder sig i Europa.

"Det er samme historie som tidligere år, hvor det fortsat er Frankrig, Danmark og Holland, der har det hårdt, mens andre markeder viser stærkt salg og resultatvækst," siger Stefan Nelson.

Selvom Sverige sammen med Canada er de to Metro-lande, der har øget resultatet mest i 2010, har Metro International i stigende grad trukket sig fra de modne markeder. Gratisavisen i Spanien er lukket og i mange andre lande inklusiv USA, har selskabet indgået franchiseaftaler. I stedet satses der på umodne markeder såsom i Mellemamerika, senest i Guatemala.

"Det er den rigtige strategi, for det er i nye markeder, at det store markedspotentiale findes. Samtidig bliver selskabet dog mere splittet og mere som et investeringsselskab, når det er spredt ud over hele verden," siger Stefan Nelson.

Langt bedre vækstforudsætninger
Han ser ikke de nye markeder som decideret mere risikofyldte investeringer end for eksempel europæiske markeder, hvor konkurrencen mellem mange etablerede mediespillere ofte er benhård.

"Nye markeder har ganske høje makrorisici, men på den anden side har de langt bedre vækstforudsætninger. Ud fra et aktiemarkedsperspektiv værdsætter man ofte eksponering mod Latinamerika, Aisen og Rusland sammenlignet med modne vest-markeder. Så strategien er rigtig, men det gælder om at balancere investeringerne med lønsomheden," siger Stefan Nelson med henvisning til, at de mange udskrivninger på nye medier og markeder gerne skulle resultere i en lind strøm af nye annonceindtægter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også