Metroxpress ser sort

Efter to år med røde regnskabstal, kommer gratisaviserne Metroxpress og 24timer ud af 2010 med et overskud på 5,5 mio. kr. før skat.
Tine Brødegaard Hansen

Metroxpress A/S' underskud på 5,1 mio. kr. før skat (ebit) i 2009 er i 2010 vendt til et overskud på næsten samme beløb - og dermed er der sat en foreløbig stopper for to år med underskud i den danske del af gratisaviskoncernen Metro International.

Det samlede salg for Metroxpress A/S faldt dog med otte pct. til 195,6 mio. kr. i 2010. Trækkes distributionstilskuddet på cirka 18 mio. kr. til hver gratis avis fra, er faldet på 11 pct.

Annoncesalget for hver af de to gratisaviser Metroxpress og 24timer faldt med otte pct. sammenlignet med 2009. I fjerde kvartal, der traditionelt er det bedste for gratisaviserne, var faldet dog kun på seks pct.

Fuld effekt af nedskæringer
Når faldende salg alligevel resulterer i overskud, skyldes det, at gratisaviserne skummer fløden af nogle hårde sparetiltag.

"Vi har fået den fulde effekt af de nedskæringer, vi startede med, da finanskrisen brød ud i 2008. Både i 2009 og 2010 har vi gennemført nogle store spareplaner, som blandt andet har ført til en sammenlægning af redaktionerne. Det er resultaterne af de synergier, vi ser nu," siger Søren Riis, adm. direktør for Metroxpress A/S og tilføjer:

"Ovenpå aviskrigen kan vi også se, at trykkeriomkostningerne er faldet, fordi der er færre aviser, og udbuddet derfor er mindre, så det forbedrede resultat skyldes ikke kun besparelser på personale."

November og december gjorde forskellen
Selvom overskuddet er i hus, var tiltroen til 2010 højere, end året kunne bære.

"Vi er ikke gået ram forbi i 2010, hvor vi havde forventet, at markedet ville blive stabiliseret. Men det endte godt i november og december, hvor vi øgede annoncesalget sammenlignet med 2009. I første halvår faldt annoncesalget med ti pct., mens det kun faldt med seks pct. i fjerde kvartal," siger Søren Riis.

Af Metro Internationals regnskab fremgår det, at fjerde kvartal i Danmark var svagere end forventet, og det samlede salg faldt med 16 pct. sammenlignet med 2009. Det skyldes dog et nu ophørt annoncesamarbejde i 2009 med JP/Politikens Hus, der blandt andet betød, at Metroxpress A/S overtog 24timer i Århus og derved forøgede salget ekstraordinært i sidste kvartal af 2009, oplyser Søren Riis.

Plads til udvikling
I 2011 skal omkostningerne fortsat holdes i stramme tøjler ifølge moderselskabet Metro International, men der bliver også plads til udvikling, siger Søren Riis.

"Nu skal vi ikke bruge så meget tid på at være kreative med omkostningerne, for de er på et lavt niveau, men vi skal passe på, at de ikke begynder at stige igen, når det går bedre. Vi kommer til at investere mere og hæve vores oplag for både 24timer og Metroxpress i 2011, så vi får flere læsere og annoncører. Vi kan se på salget i januar og februar, at tingene er vendt. Det gælder ikke bare nogle få annoncesegmenter, men langt de fleste," siger Søren Riis, der kalder årets første måneder for "en drømmestart".

Igen i 2010 bliver Sverige fremhævet som en af de mest fremgangsrige Metro-lande, men måske kan Danmark være med efter i år, mener Søren Riis.

"Det er ingen hemmelighed, at Sverige er kommet senere ind i krisen og er braget ud af den hurtigere end os. Men hvis året fortsætter, som det er begyndt, er det vores tur til at få et superresultat i år," siger Søren Riis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også