Ekstra Bladet satser stort lørdag

Fra på lørdag udkommer Ekstra Bladet med et nyt 40 sider langt magasin, 'Ekstra', der skal tiltrække flere kvinder og dyrere annoncører. Avisprisen hæves til 20 kr.
Tine Brødegaard Hansen

Ekstra Bladets nye lørdagsmagasin 'Ekstra' skal slå kløerne i de kvindelige læsere, som er sevet væk, og samtidig fastholde mændene. Prisen på lørdagsavisen stiger samtidig fra 17 kr. til 20 kr. og for den sum, er det meningen, at der skal være læsestof i det cirka 40 sider lange magasin til resten af ugen.

Ideen til lørdagsmagasinet kommer blandt andet fra Norge, hvor den slags tiltag har fået oplaget til at eksplodere hos Dagbladet, hvis oplag på hverdag svarer til Ekstra Bladets oplag på mellem 65-67.000. Om lørdagen stiger det til 190.000, og det tilskrives magasinet, der er på 172 sider. Men så høje er ansv. chefredaktør Poul Madsens forventninger ikke.

"Vi regner ikke med et oplagsmirakel, men med en stabilisering af oplaget, der ligger cirka 20 pct. over niveauet fra mandag til fredag. Det er en næsten jysk måde at tænke på, men i dag må vi se realistisk på, hvordan dagbladsmarkedet er. I stedet for som tidligere kun at gå efter at erobre nye læsere, går vi benhårdt efter den gruppe, som er interesseret i Ekstra Bladet, men er holdt op med at købe os. Og så satser vi mere feminint for at vinde nogle af kvinderne tilbage, men stadig med kant - magasinet skal ikke være Femina eller Alt for damerne," siger Poul Madsen.

Annoncørerne skal med
Ekstra Bladets oplagsfald er blandt de mest dystre i medielandskabet, hvor det i hele 2010 hver måned har ligget mellem ti og 16 pct. under niveauet for 2009.

Magasinet Ekstra skal naturligvis ikke alene tiltrække og fastholde læsere men også annoncører, som har taget positivt imod initiativet, ifølge Poul Madsen.

"Magasinet er lavet med glitteromslag og to glitteropslag for at give det gemmeværdi og for at appellere til nye annoncører. Allerede nu har vi mere end udsolgt på den første udgaver, og det er nye annoncører, som Ekstra Bladet aldrig har haft fat i før. Min drøm er, at det bliver som Vanity Fair (amerikansk magasin, red.), hvor det journalistiske indhold starter på side 98 efter annoncerne for alle de store varemærker," siger Poul Madsen med et smil.

Omdrejningspunktet i magasinet er journalistiske reportager og historier, der stikker dybere end nyhedsræset i løbet af ugen med fokus på skæbnehistorier og portrætter, fortæller magasin-redaktør Lisbeth Langwadt, som mener, at medielandskabet mangler den type magasin med et kvindeligt tvist.

Lisbeth Langwadt er rekrutteret internt fra en stilling som redaktør af lørdagstillægget 'Kup', som bliver nedlagt. Hun har været på Ekstra Bladet i seks år og har de seneste tre måneder udelukkende arbejdet på at skrue det nye magasin sammen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også