Hård aviskrig i Vestsjælland

Berlingske Medias indtog i Vestsjælland gør ondt på Medieselskabet Nordvestsjælland, men lommerne er stadig dybe, og krigen skal vindes på kvalitet, siger adm. dir. Mogens Flyvholm.
Tine Brødegaard Hansen

Forventningerne til et lille overskud i 2010 for Medieselskabet Nordvestsjælland er forsvundet som sne i tøvejr. Det skyldes især Berlingske Lokalavisers indtog i det vestsjællandske med den nye ugeavis, der blev lanceret i januar 2010, som giver ugeavisen Kalundborg Nyt (foto) kamp til stregen.

"Vi har fået en kolossal konkurrence fra Berlingske Medias lokalavis i Kalundborg. Det er en primitiv konkurrence på annoncerpriser. Den kan vi følge noget af vejen, for vi har haft mange gode år og har en pengekasse, vi kan bruge af, men vi skal ikke slække på kvaliteten, og vi skal primært konkurrere på originalt indhold," siger Mogens Flyvholm, adm. direktør for Medieselskabet Nordvestsjælland, som blandt andet også udgiver Holbæk Amts Venstreblad.

Traditionelt er de gratis ugeavisers annonceomsætning med til at holde hånden under lokalaviserne, derfor er Berlingske Medias ugeavis også en udfordring af den betalte lokalavis.

"Grundlæggende byder vi konkurrence velkommen, for det tvinger os til at være oppe på dupperne. Det er den positive side af det, men guderne skal vide, at det ikke er let, og nedbankede milimeterpriser er næsten umulige at få op igen. Men vi har været her længst tid, og vi har mange gode lokale kontakter, så vi tager selvfølgelig kampen op," siger Mogens Flyvholm, der kan fortælle, at selskabet i øjeblikket udvikler nye redaktionelle profiler til ugeaviserne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også