Mecom-indtjening faldt i 2010

Sparekniven i særligt Mecoms danske og norske selskab bidrager til et forbedret resultat (ebitda) i 2010, selvom indtægter og annoncesalg faldt.
MediaWatch

Mecoms indtjening gik samlet set tilbage i 2010, selvom anden halvdel af året var bedre end den første. I kraft af fortsatte omkostningsreduktioner på i alt fem pct., står 2010-resultatet (ebitda) til et løft på cirka 300 mio. kr. sammenlignet med 2009, så resultatet (ebitda) formentlig lander på 1,3 mia. kr.

Det noterer Mecom i en pre close statement, der giver et overblik over de forventede resultater for 2010. Heraf fremgår det, at faldet i indtjening var på to pct., mens faldet i annonceomsætning var på fire pct.

I Danmark er Berlingske Medias annonceomsætning stadig ramt og er nede med fem pct. i årets sidste kvartal og fire pct. for hele 2010. På grund af kraftige besparelser, bidrager både Berlingske-koncernen og den norske forretning til forbedringen af Mecoms resultat (ebitda).

Indtjeningen på avissalget steg med en pct. Det skyldes formentlig prisstigninger, og for 2011 varsler Mecom heftige prisstigninger for de trykte aviser.

Når det gælder 2011, udtrykker Mecom-ledelsen sig forsigtigt og anser "annonce-udsigterne" for at være usikre, særligt i Holland.

Ved udgangen af 2010 var Mecoms gæld på astronomiske 2,8 mia. kr. Den er ikke desto mindre blevet kraftigt reduceret med over en halv milliard kr. i 2010, hvilket er langt over selskabets lovede reduktion på cirka 200 mio. kr. i starten af 2010.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også