"Et større problem for TV 2"

TV 2 har trukket det korteste strå med ophøret af Børsen-samarbejdet. Børsen vil satse på tv på egne platforme, og det giver god mening, mener medieanalytikere.
Tine Brødegaard Hansen

Børsen kommer ikke til at lide under, at samarbejdet og dermed eksponeringen på TV 2 News og nettet stopper 1. februar efter ti år. Avisen får mere ud af at styrke egne platforme, mener medieanalytiker og partner i Kontrabande Søren Schultz Jørgensen (foto).

"Børsen ville selvfølgelig ikke trække sig, hvis samarbejdet var optimalt. Når medier samarbejder, er synligheden og eksponeringen ofte større end den økonomiske gevinst, og de seere, Børsen er blevet eksponeret for på News, kender og bruger avisen i forvejen," siger Søren Schultz Jørgensen, som mener, at savnet af Børsen bliver større på TV 2 News end omvendt.

"TV 2 har et større problem end Børsen. Børsen har indholdet, News har kanalen - det giver selvfølgelig adgang til stort publikum - men i dag er det blevet lettere at lave tv, mens det ikke nødvendigvis er blevet lettere at få leveret godt erhvervsstof."

For selv om samarbejdet af begge parter bliver beskrevet som godt gennem de ti år, det har varet, har medieudviklingen ikke stået stille i mellemtiden, og det åbner nye muligheder.

"Børsen er i en situation, hvor den formentlig har taget så stor en mundfuld af printmarkedet, som den kan. Derfor må alle andre kanaler såsom de digitale optimeres forretningsmæssigt. De er nok tidligere blevet betragtet som markedsføring, det vil sige som noget, der kunne øge indtjeningen på print via eksponering. Men i dag skal alle platforme være strømlinede og indtægtsgivende i sig selv," siger Søren Schultz Jørgensen.

Han forventer, at Børsen nu vil optrappe sin tv-satsning.

"Man må regne med, at Børsen kommer med et offensivt koncept i den nærmeste fremtid, for et moderne mediehus som Børsen bliver nødt til at være til stede også med levende billeder," siger Søren Schultz Jørgensen.

Positionering på billedsiden
Også partner i Geelmuyden-kiese, Jeppe Kjær Veddinge, mener, at Børsen gør klogt i at styrke tv på egne platforme.

"Børsen har behov for også på billedsiden at have en position i busisness-segmentet, og der har mediesamarbejdet med TV 2 været en god platform for at starte det op. Men et dybere samarbejde gør det sværere for Børsen at finde sin egen position, og det har de holdt op imod, hvad de får ud af samarbejdet," siger han.

Men er det ikke værdifuld branding at få sine eksperter eksponeret på News?

"Jo, Børsen mister en brandingværdi, men de har fået så meget ud af samarbejdet, som de kunne. I 2013 vil video og lyd på nettet udgøre 25 procent af trafikken ifølge nogle prognoser. Derfor skal medierne analysere sig frem til, hvordan de bedst får fat i den trafik."

Er beslutningen ligefrem led i en trend, hvor medierne arbejder på at gøre deres indhold mere unikt for at kunne tage betaling for det?

"Nej, tværtimod, vi vil se meget pragmatik og nye samarbejder. TV 2 leder jo også efter en ny samarbejdspartner. Men Børsen har så stærkt et brand over for deres segment, at de godt kan selv. Og uanset at det er et af de få medier, der kan holde papirudgaven godt kørende og tilmed har fået den til at vokse, er det jo nok ikke der, vi ser 20 procents vækst i de kommende år, så Børsen skal finde på nye måder at tjene penge på," siger Jeppe Kjær Veddinge. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også