Kristeligt Dagblad tilbage på annonce-sporet

Med en vækst i annonceomsætningen på otte procent i 2010 fik Kristeligt Dagblad udlignet 2009-tabet i annonceindtægter. Forventningen til 2011 lyder på vækst.
MediaWatch

"Et forrygende år."

Sådan karakteriserer Hans-Christian Kock, salgs- og marketingdirektør på Kristeligt Dagblad, avisens annonceår.

"Vi rammer et resultat, der ligger cirka otte procent højere end sidste år, og det bliver Kristeligt Dagblads bedste år nogensinde. Det skyldes både hårdt arbejde i annonceafdelingen, men absolut også, at mange annoncører begynder at se, at vi har attraktive læsere, og lægger mærke til, at vi er en avis i fremgang," siger Hans-Christian Kock med henvisning til avisens oplagsstigning, der forventes at blive på cirka tre procent i 2010. Oplaget hører til de mindste blandt de landsdækkende aviser - 26.856 eksemplarer ifølge de seneste oplagstal for november.

I 2009 havde Kristeligt Dagblad annonceindtægter for 12,2 mio. kr. - et omsætningsfald på 8,2 procent ifølge årsregnskabet. Med omsætningsvæksten i 2010 er Kristeligt Dagblads annonceindtægter nu lige knap tilbage på niveau med 2008 - hvor annonceindtægterne lå på 13,6 mio. kr. 

Forventningerne til 2011 er positive.

"Jeg tror, at vi fortsætter med en pæn annoncefremgang, men den bliver ikke nødvendigvis lige så høj som i år," siger Hans-Christian Kock.

Læsertal dalet
Trods oplagsfremgangen er læsertallene faldet fra 128.000 læsere i november 2009 til 104.000 læsere i november i år. Men det har tilsyneladende ikke afskrækket annoncørerne.

"Alle medier har oplevet, at deres læsertal er faldet efter den ændrede Gallup-metode, men ingen af vores annoncører har bidt mærke i det, fordi de samtidig kan se, at oplaget er stigende," siger Hans-Christian Kock, der også kan fortælle, at Kristeligt Dagblads forskellige sites forventes at få en samlet vækst i antallet af månedlige brugere på cirka 20 procent til mere end 400.000 unikke brugere om måneden i 2010.

Et af avisens seneste marketingtiltag er en Youtube-video, der profilerer den som et alternativ til dyrkelsen af julen som en forbrugsfest. Videoen er indtil videre set af over 25.000 efter en uge.

I 2009 fik Kristeligt Dagblad et mindre underskud på driftsresultatet men et samlet overskud på cirka fem mio. kr.
 


 

-TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også