Nyengaard: Strategisk fokus vigtigere end fusioner

Mange danske medieledere og eksperter efterlyser konsolidering. Men det største problem ligger et andet sted, vurderer flere.
Ole Nørskov

Fusioner kan hjælpe på vej og er uundgåelige - men størrelsen er hverken det eneste eller det mest akutte problem for de danske medieselskaber.

Det vurderer blandt andre en topchef som i dag kan se på det danske mediemarked udefra i dobbelt forstand, fordi han har skiftet både branche og land.

"Det er langt vigtigere, at de eksisterende virksomheder bliver betydeligt mere veldrevne, end de er i dag," siger Klaus Nyengaard.

Han er CEO i Just-Eat-koncernen, som efter en dansk start i dag er en international virksomhed med base i London. Men tidligere har han blandt andet arbejdet med digitale medier for Schibsted og som direktør for nye medier i JP/Politikens Hus.

Ledelsen skal opgraderes
"Fusioner kan meget vel hjælpe dele af den danske mediebranche, men det skal ikke være en undskyldning for ikke at forbedre driften og ledelsen af selskaberne. Ingen af de større danske medieselskaber har været i stand til successfuldt at imødegå de store udfordringer, som har rullet ind over branchen de sidste 15 år, det gælder blandt andet digitaliseringen, internationaliseringen og kampen for (kommercielt) talent," siger han.

"Mit benchmark for at sige dette er Schibsted, som for 15 år siden netop definerede disse områder som betydelige udfordringer og fandt inspirationen og modet til radikalt at ændre, hvordan en klassisk medievirksomhed er organiseret, ledet og udvikles. Ingen danske virksomheder er kommet bare tilnærmelsesvis i nærheden af Schibsted, eller for den sags skyld Bonnier, og det har ikke noget med fusioner at gøre. Det er et spørgsmål om ledelsesindstilling," siger Klaus Nyengaard.

Defensive fusioner
Paf! Gadusch! og Zap! Og ovenstående kan ikke afskrives som kaudervælsk fra en feberforvildet tåbe - flere andre eksperter og chefer peger (mere forsigtigt) i samme retning: For spørgsmålet er, hvad fusionerne skal bruges til. Hvis de er tænkt defensive kan det måske være ét fedt.

Hvis det eneste formål med en fusion er, at man på grund af stordriftsfordele kan opnå store besparelser, og at man, fordi man bliver mere enerådende på markedet, kan hæve priserne på de eksisterende produkter - og man i øvrigt ikke ændrer den overordnede strategi, så er fusioner nyttesløse, lyder analysen.

Klaus Nyengaard mener, at danske fusioner faktisk kan gavne. Men måske kunne man starte med at "fusionere" internt.

"Ledelserne i de store mediehuse er strukturelt svage, fordi koncerne over mange år er blevet bygget op som en række siloer med egne konger, værdier, etc. Det skaber fragmentering, politik og manglende synergier, hvilket gør det svært for en ledelse at få sat kursen mod en række fælles mål," siger Klaus Nyengaard, som ser den interne splittelse som en væsentlig årsag til, at det ikke har været muligt at være tilstrækkeligt fokuserede omkring en digital fremtid.

Men der er også en anden grund.

"Selvom der er sket forbedringer har ledelsen af de store danske medievirksomheder stadig for beskeden forståelse for og erfaring med digitale medier. Digitaliseringen af medier med alle de effekter, det giver i forhold til organisering, produkter, processer, forretningsmodeller etc., er så afgørende, at man kan ikke blive ved med at sige, at generel ledelseserfaring fra de gamle medier er tilstrækkeligt i topledelsen af de store selskaber. Der er absolut nogle meget stærke lommer af digital kompetence og energi rundt omkring i medieselskaberne, men det er ikke noget, der er løftet op som et gennemgående tema på tværs af en stor mediekoncern," siger Klaus Nyengaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også