Kriser og konflikter skræmmer læserne væk

Askeskyer, olieudslip og politikere i krise. Dagbladene vælter sig i negative nyheder, som måske jager læserne væk, påpeger ny undersøgelse fra Mandag Morgen.
MediaWatch

Dagbladene mister læsere og oplag hurtigere, end man kan sige Ipad. Det kan skyldes, at de fokuserer overdrevent på kriser, konflikter og katastrofer, lyder en af pointerne i en ny undersøgelse fra Mandag Morgen.

Den har kortlagt syv landsdækkende dagblades prioriteringer af stof i 2010 og indkredset de 50 emner, der er vigtigst ifølge dækningen i syv landsdækkende dagblade.

Ved at gennemgå næsten 20.000 artikler er Mandag Morgen kommet frem til fire hovedtendenser. Den mest markante er, at 75 procent af artiklerne omhandler kriser, katastrofer og konflikter. Og de politiske personhistorier fylder godt op, men det er ikke nødvendigvis den type journalistik, der tiltaler læserne, nævner Mandag Morgen og trækker Ekstra Bladet og B.T. frem som eksponenter for tendensen.

"De skarpe personangreb og sensationelle afsløringer, som de har specialiseret sig i - ikke mindst B.T. - har tilsyneladende ikke været en vinderstrategi. Snarere tværtimod," skriver Mandag Morgen med henvisning til at begge aviser har tabt over 40 pct. af oplaget siden år 2000 ligesom morgenaviserne også er ramt af oplagstilbagegang.

Udover de negative  historier, er de øvrige tendenser, at dagbladenes fokus overvejende er nationalt, samt at deres fokus på web- og sociale medier ikke afspejler sig i papirudgaverne, der fortsat er "konstaterende - ikke engagerende".

Endelig skriver dagbladene i høj grad om de samme emner. Emner som ligeledes cirkulerer i elektroniske og digitale medier, "og hvorfor betale for en avis, når man får samme viden serveret gratis via radio eller tv - eller i stort omfang på avisernes egne hjemmesider?" spørger Mandag Morgen.

Dog kræver DR's radio og tv-tilbud licensbetaling med mindre man er "sortseer", og ifølge projekt 'Nyhedsugen' er dagbladene fortsat et vigtigt led i nyhedernes fødekæde og blandt hovedleverandørerne af nyheder til andre medier.

Om undersøgelsen
Der indgår 19.846 artikler i undersøgelsen. Mandag Morgen har foretaget en kvalitativ udvælgelse af de 500 mest omtalte emner i toneangivende danske og internationale medier siden årets begyndelse. Det har resulteret i 50 emner, der via kørsler i Infomedia har vist sig at være de højest prioriterede i syv landsdækkende dagblade i 2010. Dagbladene tæller B.T., Ekstra Bladet, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken, Børsen og Information.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også