Annoncemængden steg i september

Gensyn med blandt andre store dagligvareannoncører skabte vækst for tv og outdoor, mens Danske Banks relancering gav annoncekroner til dagbladene i september.
Ole Enggaard

Den samlede annoncemængde i september var ti pct. højere end samme måned sidste år, ifølge tal fra TNS Gallup Adfacts.

Særligt medier som outdoor med en vækst på 34 pct. samt tv med en væskt på 20 pct. blev tilgodeset af annoncørerne. Printkategorierne klarede sig ligeledes bedre i september i år, hvor magasinernes annoncemængde er vokset med 11 pct. og dagbladene går frem med seks pct.

Det var især et come-back for de klassiske FMCG-annoncører (fast moving consumer goods, red.), som fik annoncemængden til at stige i september, hvor Unilever og Procter & Gamble fordoblede deres annoncemængden fra august.

På top 20 listen over de største annoncører i september er også en gammel kending, der ikke har været særligt aktiv i et par år, chokoladeproducenten Ferrero.

Den fornyede konkurrence kan ses i TNS Gallups opgørelse af bruttoforbruget i branchekategorierne. I september steg ’Food’ med 23 pct. og den L’Oreal dominerede kategori ’Hygiene & Beauty care’ steg med 41 pct. i forhold til september 2009.

Alene på toppen
Danske Banks 2010 re-lancering var ikke ’Billig bank’ til konkurrenterne. Bankens medieforbrug nærmer sig sidste års ’Bedre bank’ og efterlader ingen andre finansielle virksomheder på top 20.

Viasats havenisser var næsten alene i september, kun You See kigger ind nederst på listen, mens Canal Digital ved indgangen til højsæsonen for tv-distribution helt er faldet ud.

Helt ensom i øl-kategorien er bryggerigruppen Royal Unibrew. Carlsberg var godt nok aktiv i september, men ikke i nærheden af top 20.

Biler kører online
Trods et boom i bilsalget, ikke mindst på grund af privat leasing, så er det kun VW, der kommer i top 20 på tværs af alle medier. Online er konkurrencen dog mere hård. Opel, BMW, Peugeot og Mazda eksponerer kreative bannere i kampen om opmærksomhed. Bilimportørerne forlader næppe tv og print lige med det samme, men i september blev trenden tydeligere. Online er i stigende grad markedspladsen i den kategori.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også