24timer udfordrer Jyllands-Posten

Gratisavisen 24timer øger oplaget med 20.000 eksemplarer dagligt. Målet er at skubbe Jyllands-Posten af pinden som landets anden mest læste avis. Også MetroXpress skal være større.
Tine Brødegaard Hansen

Gratisaviserne har ad flere omgange skåret i oplaget for at spare på udgifterne til tryk og distribution. Men nu bliver der skruet op for trykpressen, når 24timers oplag vokser med 20.000 eksemplarer dagligt.

24timer har 326.000 læsere, men målet er at få flere læsere end Jyllands-Posten, der har 411.000 læsere, ifølge halvårstallene fra Gallup. 

Det kræver, at 24timer finder 85.000 nye læsere og med en oplagsfremgang på 20.000 eksemplarer, betyder det, at hvert af de nye eksemplarer skal have fire læsere. I dag har hver udgave af 24timer cirka 2,5 læsere. 
 
Høje læsertab til gratisaviser
Ifølge de seneste halvårstal har 24timer tabt 17 pct. af sine læsere og har nu 326.000. I samme periode er avisens oplag reduceret med næsten en fjerdedel til ca. 137.000 sammenlignet med første halvdel af 2009. 

Berlingske-koncernens gratisavis Urbans læsertal faldt i samme periode med næsten 25 pct., og oplaget faldt med 21 pct. Dermed halter såvel oplag som læsertal langt efter MetroXpress A/S-konkurrenterne, der også tæller MetroXpress, som er landets mest læste dagblad trods et læsertal på 14 pct. og en oplagstilbagegang på 12,5 pct.

Fyn bliver indtaget på ny
Oplagsstigningen betyder, at 24timer igen vil ligge i 87 busser på Fyn og i 129 busser omkring Aalborg. De udgaver blev ellers nedlagt få måneder efter, at hovedkonkurrenten Nyhedsavisen bukkede under i sensommeren 2008. Trods en aggressiv spiller mindre på markedet, steg hverken læsertal eller annoncepriser efterfølgende markant for de resterende titler.

24timer vil derudover blive distribueret i den københavnske Metro. I løbet af oktober kan både 24timer og MetroXpress også fås på Bornholm, hvor hver avis bliver distribueret i 1500-2000 eksemplarer.

MetroXpress A/S-fremstødet kommer i en tid hvor det lyder fra blandt andre Politiken og Jyllands-Posten, at oplaget har mindre betydning i dag end tidligere, hvor dagbladenes store oplag ofte har været lig med store og dyre rabatkampagner. Dog kan et større oplag resultere i flere læsere. Det er i hvert fald det resultat af ligningen, som MetroXpress A/S nu satser på.

JP/Politikens Hus ejer 24,5 pct. af MetroXpress A/S.

Gratisavisernes oplag er ifølge de seneste halvårstal fra Dansk Oplagskontrol:

MetroXpress 199.034
24timer: 137.559
Urban: 126.914

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også