'Ekspres'-nyheder i MetroXpress

DR er gået i samarbejde med MetroXpress, der hver mandag dedikerer en fast side til nyheder fra den fiktive avis 'Ekspres' fra DR's nye dramaserie, Borgen.

Søndag aften har DR1 premiere på drama-serien 'Borgen', skrevet af Adam Price. Seriens omdrejningspunkt er det politiske liv og drama på Christiansborg, hvor den fiktive avis 'Ekspres' også spiller en stor rolle. Samme avis "udkommer" mandag morgen som en del af gratisavisen MetroXpress. Det sker som et led i et nyt samarbejde mellem MetroXpress og DR om en fast Ekspres-side, der vil have fiktive nyheder om dramaseriens hovedpersoner, hver mandag.

“TV-serien 'Borgen' bliver med garanti den mest sete tv-serie i efteråret – og Danmarks mest sete tv-program skal selvfølgelig ha’ en særlig dækning i Danmarks mest læste dagblad,” siger chefredaktør Jakob Høyer, MetroXpress, i en meddelelse.

Teksterne skåstreg nyhederne på Ekspres-siden kommer fra DR's online-univers på dr.dk/ekspres og redigeres hos MetroXpress. I bunden af siden understreger MetroXpress, at der er tale om fiktive nyheder fra tv-serien 'Borgen'.

“Læserne kommer til at få nye oplevelser i det særlige univers omkring 'Borgen' - med både nyheder og klummer fra seriens hovedpersoner. Og jeg er sikker på, at vores læsere godt kan skelne tv-seriens liv fra de rigtige nyheder,” siger Jakob Høyer.

DR's nye drama har allerede inden den danske premiere vundet en Prix Italia for 'Bedste Dramaserie' under den anerkendte tv- og radio-festival af samme navn, der blev afholdt i denne uge i Torino.

”Der er ingen tvivl om, at en Prix Italia kan betyde noget for salget af ’Borgen’ til udlandet. Her i Torino har flere tyskere, franskmænd og englændere allerede sagt til mig, at de sagtens kan relatere sig til serien, fordi der er politisk spil og politiske dramaer alle vegne,” siger DR's dramachef, Ingolf Gabold, i en pressemeddelelse.

”Jeg er spændt på, hvad seerne siger til, at vi nu helt skifter genre og kaster os over politisk dramatik. Det er meget udbredt i USA, men ikke noget, man har set meget af i Danmark hidtil,” siger han.

MetroXpress har flere gange satset på mere utraditionelle samarbejder. Det gælder de senestes ugers samarbejde med nødhjælpsorganisationer og NGO’ere om kampagnen 'Verdens Bedste Nyheder' og tidligere kampagnen '100 Places to remember before they disappear' op til COP15 - lige som avisen har tradition for at invitere gæsteredaktører til at redigere avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også