Grarup: Avisen har en generationsudfordring

Lars Grarup mener ikke, at han har fravalgt tv for en trykt avis. Medierne smelter mere og mere sammen, og den udvikling håber han at bidrage til.
Tine Brødegaard Hansen

Lars Grarup glæder sig til at begynde på Politiken, hvor han blandt andet vil bidrage til at indfange de yngre brugere, som især anvender avisen på nettet. Men han beklager overlappet med Nordisk Film, hvor han nåede at blive ansat som udviklingsdirektør.

"Det er enhver journalists drømmeopgave at være chefredaktør på Politiken, og det har Nordisk Film og Egmont stor forståelse for, selv om jeg nåede at få et attraktivt job hos dem, som jeg var glad for. Men jeg har ikke hoppet rundt mellem mine job og har været ti år de fleste steder. Det er bare dårlig timing," siger Lars Grarup.

Hvordan spiller din tv-erfaring ind i forhold til Politiken-jobbet?

"For ti til femten år siden, ville det næsten være utænkeligt at vælge en chefredaktør til en avis, som kom fra de elektroniske medier. Men medierne smelter sammen, og dagbladene bruger mange ressourcer på nettet. Fra at der var en skarp opdeling imellem elektroniske og trykte medier, benytter de mange af de samme kanaler i dag. Så både printavisen og nettet spiller en stor rolle for Politiken, og jeg håber at bidrage til den strategi. Men det er klart, at jeg går ind til jobbet med en vis ydmyghed, når det gælder driften, for jeg har aldrig været på et dagblad," siger Lars Grarup.

Synergi mellem print og net
Han har erfaring med chefredaktør-tjansen fra bl.a. DR1 og senest som ansvarlig for tv, radio og nye medier i DR som mediedirektør. Den stilling opsagde han i november 2009 som følge af DR's nye struktur, der blandt andet udhulede hans ansvarsområde.

Fra at være chef på et medie, der får skovlet over tre milliarder kroner ind årligt i licens, skal Lars Grarup nu slå sine folder i dagbladsbranchen, hvor der skal kæmpes for hver en øre. Alligevel ser han lyst på udviklingen.

"Jeg er meget optimistisk. Politiken er i kontakt med flere danskere end før, fordi der er så mange brugere på nettet, og printavisen har også en stor fremtid, men det er rigtigt at bruge digitale medier til at få flere kontakter, end hvad printavisen kan give, for der er en generationsudfordring, hvor især de 15 til 30-årige bruger nettet meget. Derfor må vi udvikle noget, der tiltaler deres generation og skaber synergi mellem net og print," siger Lars Grarup.

Finansering af netindhold "gordisk knude"
Som alle andre nytiltrådte chefer, afholder han sig klogeligt fra at komme med forkromede programerklæringer og holder sig til at rose de erfarne folk, der i forvejen er på Politiken, og som han først vil tale med.

Lars Grarups erfaringer knytter sig primært til public service-tv, hvor det at hive penge ud af brugerne ikke har været i højsædet. Nu kommer han til dagbladsverdenen, hvor netop den ambition står øverst på to-do-listen.

"Det er meget vigtigt at tage betaling for netindhold, og der er gjort mange forsøg både her og i udlandet. Det er en gordisk knude, hvordan man finansierer netindhold, men der er nok ikke en løsning på det, det handler mere om mange bække små."

Hvad bliver de største forskelle på at være i DR og på et trykt medie?

"Ledelsesmæssigt tror jeg ikke, at der er så stor forskel på udfordringerne hos DR og Politiken, når man ser på det redaktionelle. Nyhedsformidlingen i DR og i Politiken konkurrerer på lige fod på nettet. Derudover er Politiken jo public service for private penge, så den indholdsmæssige dimension er der ikke stor forskel på. Jeg har også researchet mig til, at Politiken dejligt sted med en god kultur og dygtige medarbejdere, og efter at have været her få timer mærker man tydeligt, at det er rart sted."

Kommer du snart til at kritisere DR's tilstedeværelse på nettet ligesom de andre dagbladschefer?

"Når man sidder bag skrivebordet på een virksomhed, argumenterer man selvfølgelig ud fra den virksomheds interesser, og når man så flytter virksomhed, kan der være ændrede forhold, som gør, at man justerer sine synspunkter," slutter Lars Grarup med smil i stemmen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også