Norske medier enige om moms-satser
Herhjemme buldrer diskussionen om dagbladenes særstilling på momsområdet, hvor blandt andre Aller Media har svært ved at se logikken. Men i Norge er den samme diskussion nu tilsyneladende indstillet.
Gennem brancheorganisationen MBL er parterne nemlig blevet enige om en fælles linje, skriver flere norske medier - blandt andre kampanje.com.
Dagbladene støtter nu op om, at ugepressen kan komme på særlig lav kulturmomssats på otte procent, en idé der er opstået i ugepressen, og som oprindeligt fik en meget kølig modtagelse i avishusene, som frygtede at miste deres særlige momssats på nul. Men nu støtter ugebladene op om, at dagbladene skal bevare nulmomsen - til gengæld støtter dagbladene så idéen om den lave momssats på ugeblade og magasiner.
De største spillere på det norske bladmarked er såmænd danske Aller og Egmont - så spørgsmålet er, om vi inden længe vil se en tilsvarende forbrødring i Danmark.