DDF begrænser oplysninger om annoncesalg

Fra nu af vil de annoncestatistikker, Danske Dagblades Forening (DDF) hvert kvartal sender ud til medlemmerne, kun indeholde informationer om dagbladenes omsætning og ikke om, hvor mange annoncer der sælges. Kun i årsopgørelsen vil begge tal fremgå, og den kommer ud med 12 måneders forsinkelse.
MediaWatch

Fra nu af vil de annoncestatistikker, Danske Dagblades Forening (DDF) hvert kvartal sender ud til medlemmerne, kun indeholde informationer om dagbladenes omsætning og ikke om, hvor mange annoncer der sælges. Kun i årsopgørelsen vil begge tal fremgå, og den kommer ud med 12 måneders forsinkelse.

Årsagen er ifølge Børsen, at Konkurrencestyrelsen har skærpet reglerne om udveksling af informationer mellem brancheforeninger og deres medlemmer. Tallene kan potentielt bruges til at udregne de enkelte dagblades annoncepriser og dermed svække konkurrencen på annoncemarkedet. DDF mener dog ikke selv, at der er noget reelt problem.

”Grundlæggende mener vi, at stramningerne er unødvendige. Og vi havde heller ikke foretaget dem, hvis ikke det var for det voldsomme fokus på netop vidensudveksling i brancheforeninger, for tallene bliver efter vores opfattelse ikke misbrugt. De bliver højst brugt til at benchmarke sig op mod det generelle marked. Men når de (Konkurrencestyrelsen) alligevel sætter fokus på det, så må vi jo tage det til efterretning,” siger Adam Rue, som er ansvarlig for annoncestatistikkerne hos DDF, til Børsen.

Hos Konkurrencestyrelsen ser man positivt på DDF’s tiltag.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også