Regionale betalings-modeller på vej

Det fyger med ord som "klik-betaling", "freemium-modeller" og "betalingsmure" på direktionsgangene i landets mediehuse. Vel at mærke ikke kun dem, der ligger i hovedstaden. I Nordjyske Medier, der blandt andet står bag Nordjyske Stiftstidende, er adm. direktør Per Lyngby ikke i tvivl om, at gratis indhold snart er en saga blot.
Tine Brødegaard Hansen

Det fyger med ord som "klik-betaling", "freemium-modeller" og "betalingsmure" på direktionsgangene i landets mediehuse. Vel at mærke ikke kun dem, der ligger i hovedstaden.

I Nordjyske Medier, der blandt andet står bag Nordjyske Stiftstidende, er adm. direktør Per Lyngby ikke i tvivl om, at gratis indhold snart er en saga blot.

"Jeg tror på, at vi kan finde betalingsformer for vores indhold på smartphones, iPad og andre tablets. Der er muligheder for at få et gennembrud inden for brugerbetaling, men jeg tvivler på, at vi gør det så radikalt som Murdoch med The Times (hvor der kræves betaling for indholdet på nettet, red.)," siger Per Lyngby.

Betalingsmodeller er nødvendige
Han henviser til, at selvom thetimes.co.uk efter sigende har mistet omkring 80 procent af sine brugere, tjener selskabet penge på de resterende brugere.

"Det er beklageligt, at dagbladene i begyndelsen så det at lægge artikler gratis på nettet som en fin markedsføring frem for at tage betaling fra starten. Det er ikke kun "nice" for os at få betaling, det er "need", hvis vi fortsat skal finansiere vores journalistik. Den rebus står både landsdækkende og regionale dagblade over for at løse. Så kan man diskutere, om det bliver med den ene eller den anden model," siger Per Lyngby.

Mediehuse skal være mere fleksible
Når man beder ham være mere konkret, tyder det nærmere på, at løsningen er "modeller" - i flertal.

"Vi er så småt i gang med at undersøge mulighederne, og så snart iPaden kommer, er vi der. Det er vigtigt, at medieudbyderne er fleksible - også meget mere end med vores abonnementsmodeller til papiravisen. Det kan gælde muligheder for klikbetaling eller abonnement til visse tjenester. Nogle brugere vil betale for, at de ikke skal belemres med annoncer, andre for at modtage nyhederne hurtigt. Vi skal være åbne over for alle muligheder," siger Per Lyngby.

"Murdochs forsøg er rasende interessant"
Samme forsøgsvillighed er tilstede på Fyn, hvor Fynske Mediers ansv. chefredaktør Per Westergård også følger Rupert Murdochs forsøg med betalingsmure om avisindholdet på nettet.

"Vi tror ikke længere på, at kun annoncer kan finansiere udviklingen på onlinemedier, vi er nødt til at finde betalingsmodeller. Også for en regional avis er det, Murdcoh gør, rasende interessant. Det kræver is i maven at sige farvel til cirka 80 procent af brugerne, men hvis han kan få mange penge ud af de sidste, er det måske den rigtige vej," siger Per Westergård.

Licenskæmper blokerer for betalingsmodeller
Han ser dog to store og licensfinansierede forhindringer for at afprøve den model på Fyn.

"På nettet har vi TV 2 Fyn og DR Fyn som konkurrenter. Hvis jeg forsøger at tage penge for fynske nyheder, vil folk så sikkert som amen i kirken søge til de sites, hvor politikerne har sørget for, at de kan få nyheder gratis. Så den vej er lukket lige nu, men det ændrer ikke ved, at vi har planer om at tage penge for indhold," siger Per Westergård.

Det gælder eksempelvis hyperlokale nyheder og nicheindhold.

"Vi er små 200 journalister knyttet til Fynske Medier, og vi kommer til at lave forsøg med at definere byer som Nørre Aaby, Bogense eller Oure som nicher, hvor man som beboer hver uge kan abonnere på et nyhedsbrev med alle nyheder i relation til området fra vores ugeaviser, dagblade, onlinredaktioner og radio. Det er indhold med høj interesse for få mennesker."

Berlingske gør det rigtige
Derudover holder Per Westergård et vågent øje med Berlingske Medias mange forsøg med at sælge indhold og at pakke det ind på nye måder.

"Den rette metode er at afprøve mange forskellige muligheder og at lukke dem igen, hvis de ikke holder. Vi arbejder også med nicher på mange andre områder. F.eks. vil vi afprøve en sms-tjeneste, hvor vi sælger tre til fem nyheder om vin og vinanbefalinger per uge leveret af vores dygtige vinjournalister. Det samme kunne man forestille sig med golf," siger Per Westergård.

Stor interesse for JV's iPhone-test
På JydskeVestkysten er adm. direktør Peter Orry også i fuld gang med at teste indhold på nye platforme.

"Vi er ved at teste en JydskeVestkysten-applikation til iPhones i Esbjerg kommune. Vi søgte 100 ejere af iPhones og fik 300 tilmeldinger. Men vi tester også snart indholdet på andre smartphones, det er vigtigt ikke at lægge sig fast på iPhone. Når det gælder betalingen er vi ikke kommet så langt med de konkrete drøftelser, men det skal koste noget," siger Peter Orry.

Han tror til gengæld ikke, at det bliver muligt at opkræve betaling på nettet - selv ikke for nicheindhold.

"Det bliver svært at få en kritisk masse til nicheindholdet, og det er generelt en svær øvelse at tage betaling for journalistik på nettet," siger Peter Orry.

"Sats på gratisindhold"
En af udfordringerne for de regionale og lokale dagblade er en aldrende læserskare. Peter From Jacobsen, der er fagmedarbejder på Update med speciale i lokaljournalistik, tror dog ikke, at det stiller de regionale medier dårligere i de digitale betalingsforsøg:

"Det handler mere om, hvorvidt betalingsviljen til deres kerneydelser i form af regionale nyheder, vil kunne flyttes fra papirudgaven til apps eller læseplader."

Derudover er antallet af potentielle brugere også en udfordring for de regionale og lokale medier.

"Hvordan samler de en brugergruppe, der er stor og homogen nok, som vil betale tilstrækkeligt og kan serviceres kompetent nok? Det er svært for alle medier og især for de regionale og lokale. Mit bud er, at de skal bygge videre på gratismodellen, communities og relationer med brugere og annoncører. Jeg har svært ved at se, at de kommer nogen vegne med betalingsløsninger," siger Peter From Jacobsen.

Dog kan diverse tablets og smartphones på sigt blive en kilde til indtjening, mener han:

"Så snart der er en platform ud over det åbne internet, er der muligheder i den retning."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også