Dagblade holder brandudsalg

"Få det hele for under det halve" lyder slagordet i Jyllands-Postens sommertilbud til annoncørerne, som kan spare op til 80 pct. på listeprisen - det vil sige den officielle annoncepris. Rabatterne er nødvendige for det er ikke kun læserne, men også annoncørerne der går på ferie, siger mediechef for printmedier i Carat Gitta Steffensen:
Tine Brødegaard Hansen

"Få det hele for under det halve" lyder slagordet i Jyllands-Postens sommertilbud til annoncørerne, som kan spare op til 80 pct. på listeprisen - det vil sige den officielle annoncepris.

Rabatterne er nødvendige for det er ikke kun læserne, men også annoncørerne der går på ferie, siger mediechef for printmedier i Carat Gitta Steffensen:

"Dagbladene har altid haft store sommertilbud, og alle konkurrenterne sætter også priserne ned. Det er den eneste måde at drive markedet på i sommerferien, hvor det kører mere stille og roligt i mange virksomheder, så det skal være meget attraktive tilbud, før annoncørerne overvejer dem."

Heller ikke i Mediacom tror print director Rasmus Møller, at dagbladene kan stille meget andet op end at sætte annoncepriserne kraftigt ned.

"De lave sommerpriser er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Omsætningen dykker for mange annoncører hen over sommeren, men mediernes udbud af annonceplads er det samme. Det svinger fra dagblad til dagblad, hvor store rabatterne er, men der er prisfald over hele linien, og hvis nogle begynder på det, er de andre pressede til at følge med," siger Rasmus Møller.

De attraktive annoncepriser er også et forsøg på at vække opmærksomhed hos feriestemte annoncører, mener Gitta Steffensen.

"Mange læsere forbruger mere over sommeren, så isproducenter og forlystelsesparker kunne med fordel annoncere og de læsere, der ikke tager på ferie er til gengæld aktive i hus og have. Men der er generelt færre annoncører at lave aftaler med, fordi de ikke er på deres pind på grund af ferie, så det er også en årsag til, at dagbladene sætter priserne ned."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også