Oplag: Medvind til Berlingske-aviser

Oplagspilen peger opad for Berlingske Medias jyske titler; Århus Stiftstidende og Randers Amts Avis.
Tine Brødegaard Hansen

Der bliver ikke sparet på adjektiverne i Berlingske-ledelsens kommentarer til oplagstallene fra maj. De viser en fremgang på 2,1 pct. for Århus Stiftstidende sammenlignet med maj 2009.

"Jeg har en klar fornemmelse af, at denne positive udvikling er læsernes måde at honorere vores meget modige beslutning om at lade Stiften udkomme i to udgaver, en målrettet til borgerne i Århus Kommune og én til borgere, der er bosiddende i omegnskommunerne," siger Dorthe Carlsen, ansv. chefredaktør for de midtjyske titler i en pressemeddelelse med henvisning til relanceringen af avisen 1. februar.

Også et andet af koncernens jyske udgivelser, Randers Amts Avis, går 8,9 pct. frem i samme periode.

Præget af kampagner
Konkurrenterne i JP/Politikens Hus, Jyllands-Posten og Politiken, fremhæver, at når deres oplag er faldende, skyldes det en bevidst beslutning om at få en bedre økonomi i oplaget. Det er nemlig let at pumpe oplaget op med de rette tilbuds-kampagner, men det er sværere at få 'rabatrytterne' til at betale fuld pris for avisen på længere sigt. Men Dorthe Carlsen afviser, at Randers Amts Avis og Århus Stiftstidende er faldet i den fælde.

"Når vi laver redaktionelle ændringer på Randers Amts Avis sidste år og i februar for Århus Stiftstidende, bliver de altid fulgt op af kampagner, så det er oplagstallet præget af. Men grunden til, at vi godt tør sige, at vi bliver honoreret af læserne, er, at normaloplaget og konverteringsprocenterne for kampagnetilbuddene til normale abonnenter arter sig langt bedre, end de plejer. Så oplagsstigningen skyldes ikke kun, at vi sælger kampagneabonnementer, men at produkterne falder i læsernes smag," siger Dorthe Carlsen.

Langt sejt træk
Hun anerkender, at oplagsniveauet først for alvor kan vurderes på længere sigt.

"En ting er, at man kan ændre aviserne og lave kampagner, men det er det lange seje træk, der tæller, og vores ambition er at holde oplaget på det nuværende niveau, men det kræver, at vi kan opretholde begejstringen og den gode kontakt til læserne, for gør vi ikke det, kan oplaget hurtigt gå  tilbage igen," siger Dorthe Carlsen.

I Politikens og Berlingske Tidendes oplagsvals, har Berlingeren i maj taget føringen med et forspring på cirka 2000 eksemplarer. Jyllands-Postens oplag er dermed kun cirka 6.000 aviser større end Berlingske Tidendes i maj.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også