Morsø fik underskud på 14 mio. kr.

Morsø Folkeblad fik et stort underskud i 2009. Nu er adm. direktør og chefredaktør Claus Thomsen skiftet ud med en ledelsestrio, der skal bringe mediehuset på rette spor.
Tine Brødegaard Hansen

Morsø Folkeblad fik et stort underskud i 2009. Nu er adm. direktør og chefredaktør Claus Thomsen skiftet ud med en ledelsestrio, der skal bringe mediehuset på rette spor.

For mindre end to måneder siden kunne en lettet direktør for Morsø Folkeblad Claus Thomsen fortælle, at 80 pct. af aktierne i avishusets dyre trykkeri var blevet solgt, og at han regnede med et "fornuftigt" resultat i 2010. I fredags blev han opsagt af bestyrelsen i Morsø Folkeblad.

En ny rotationspresse til ca. 70 mio. kr., der blev indkøbt lige før, krisen satte ind, skulle have skabt vækst for bladhuset, men endte med at trække det ned.

Det er i høj grad medarbejdernes indstilling til tidligere direktør Claus Thomsen, der ifølge bestyrelsesformanden for Morsø Folkeblad Ejnar Clausen ligger til grund for, at bestyrelsen har udpeget en ny ledelse. Medarbejderne har tidligere strejket i protest mod spareplaner og manglende tillid til Claus Thomsen.

"Vi trænger til en ny holdleder. Han (Claus Thomsen, red.) havde ikke folk med sig længere, de troede ikke på ham, og så må vi optimere holdet på en anden måde," siger Ejnar Clausen.

I stedet er salgschef Kim Sangild blevet adm. direktør og sidder i direktionen med økonomichef Per Søndergaard og ansv. chefredaktør Leif Kristiansen.

Den nye trio skal sikre, "at flere skuldre træffer beslutningerne og bærer ansvaret," siger Ejnar Clausen.

Underskuddet i koncernen Morsø Folkeblad voksede med ca. otte mio. kr. til et minus på 14,4 mio. kr. efter skat sidste år. Omsætningen faldt med cirka en million til 55 mio. kr. i 2009. I 2007 og i 2006 fik Morsø Folkeblad mindre overskud på 1,3 mio. kr. og 600.000 kr. Egenkapitalen faldt til -1,4 mio. kr. mod et plus på 13 mio. kr. i 2008.

Årsagerne er ifølge årsregnskabet udover den fejlslagne investering i rotationspressen, at mediehuset også har haft faldende abonnementsindtægter, oplaget faldet med 3,5 pct., samt færre indtægter fra annoncesalg og distribution af reklamer.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også