Medieros til direktørvalg

Bestyrelsen for Information kan klappe sig selv på skuldrene over udnævnelsen af Mette Davidsen-Nielsen som direktør, mener tre der er tæt på hende og Information.
Tine Brødegaard Hansen

Kreativ og med god forståelse for nichemedier. Sådan lyder nogle af skudsmålene for Informations nye adm. direktør Mette Davidsen-Nielsen fra tre personer der har været tæt på hende eller på avisen.

Gitte Rabøl, direktør for DR Oplysning og tidligere chef-makker med Mette Davidsen-Nielsen på DR2:

"Tillykke til Information. Jeg har arbejdet sammen med Mette, da vi selv var chefer for DR2. Hun vil bidrage til Information med sit varemærke: Den uhøjtidelige seriøsitet. Hun er innovativ, kreativ og samtidig meget skarp. Jeg er sikker på, at det ikke bliver mindre kedeligt at arbejde på Information eller læse at læse avisen."

Hvilken chefredaktørtype vil hun gå godt i spænd med?

"Det ved jeg ikke, men det er jeg sikker på, at hun selv ved."

Morten Hesseldahl, direktør for DR Kultur og tidligere adm. direktør for Information:

"Jeg synes, at Mette Davidsen-Nielsen er et fantastisk godt valg. Hun har en klar forståelse for nichemedier qua sin fortid på DR2. Jeg ser hende som stærk publicistisk profil, som interesserer sig for samfundet, og for hvad medierne kan gøre ved samfundet og borgerne i det. Jeg oplever hende som entusiastisk, idérig og inspirerende."

Hvad kan hun tilføre Information?

"Hun kan være et begavet ansigt udadtil. Det er en fordel for avisen, at hun kan være synlig."

Søren Schultz-Jørgensen, ejer af medierådgivningsbureauet Kontrabande som Mette Davidsen-Nielsen har været tilknyttet.

Kan det være et problem i den nye stilling, at Mette Davidsen-Nielsen ikke har decideret kommerciel erfaring?

"Nej, det handler om, at man definerer "kommerciel" forkert. Mette Davidsen-Nielsen har stået bag den største kommercielle succes til den målgruppe Information går efter - nemlig DR2. Hun har ikke arbejdet i en kommerciel virksomhed, men hun har arbejdet for en virksomhed, der går meget op i seertal, og hun har gjort det nichemedie, DR2 var, til noget nær et massemedie. Derfor er hun et ekstremt spændende og godt valg. Hun forstår den belæste, politisk optagede og kulturelt storforbrugende målgruppe."

Hvordan vil man kunne mærke på Information, at hun er blevet direktør?

"Der bliver højere til loftet, flere idéer og større kreativitet og innovation i forhold til en målgruppe, som er svær at være kreativ over for. Man har en tilbøjelighed til at tro, at de kun vil have tunge programmer og lange artikler, men den målgruppe er også mennesker."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også