Trads: Svær chef-kombi på Information

På Information er det vanskeligt at kombinere direktør- og chefredaktør-rollen, mener tidligere chefredaktør David Trads, der ikke er overrasket over, at den model er opgivet.
Tine Brødegaard Hansen

I morgen udnævner Informations bestyrelse angiveligt en ny adm. direktør på avisen. Ambitionen om at finde en person, der både kunne være adm. direktør og ansv. chefredaktør måtte bestyrelsen opgive - og det undrer ikke David Trads, der i dag er Berlingske Tidendes USA-korrespondent, men var chefredaktør på Information fra 2002 til 2004.

"Det er vanskeligt at kombinere rollerne i en person ikke mindst på Information, fordi avisen er så lille. Chefredaktøren på Information fungerer nærmest også som ledende redaktionschef og har endnu flere driftsopgaver end på en større avis, fordi der ikke er en stor stab til at tage sig af dem. Det samme gælder direktøren. Derudover står der også i Informations vedtægter, at avisen har en firstrenget ledelse (fordelt på direktion, chefredaktion, bestyrelse og generalforsamling, red.)," siger David Trads.

Søges: Venstreorienteret kapitalist
Men der er flere årsager end de rent praktiske til, at kombinationen af direktør og chefredaktør måske er særligt vanskelig på Information, mener han.

"Det er vigtigt, at man som Informations chefredaktør deler værdigrundlag med avisen, det vil sige at hvis ikke man holdningsmæssigt ligger på midten eller til venstre for midten, skal man holde sig væk. Gør man det, og værdsætter man at debattere og analysere ud fra det, er man måske ikke samtidig direktørtypen, der tænker mere kommercielt og kapitalistisk," siger David Trads.

Hans bedste bud på, hvorfor bestyrelsen alligevel har søgt at kombinere de to poster i en, ligesom det er tilfældet på nicheaviser som Børsen og Kristeligt Dagblad, er, at det kan skyldes et ønske om besparelser.

"Derudover er det ikke nogen hemmelighed, at selvom det går godt for Informations oplag og læsertal, er for eksempel annoncesalget ikke vokset markant. Hvis man har en stærk profil, der både har de kommercielle og redaktionelle evner, profilerer det avisen godt ikke mindst over for mediebureauer og annoncører, som gerne vil møde avisens frontfigur."

Det seneste årsregnskab for Information viser dog, at omsætningen er steget med tre mio. kr. til 120 mio. kr., og tidligere adm. direktør Morten Hesseldahl har løbende givet udtryk for, at annonceomsætningen er vokset kraftigt. Til gengæld har gratisavisernes indhug i distributionsstøtten ramte avisen hårdt.

Information skal profileres mere
Hverken den tidligere chefredaktør Palle Weis eller den nuværende konstituerede chefredaktør Bent Winther har fået lov til at få permanent plads i chefstolen - og det kan hænge sammen med, at bestyrelsen har ønsket en leder, der i højere grad skal profilere avisen, mener David Trads.

"Avisen har haft fremgang med dem som chefredaktør og medredaktør, så jeg kan godt forstå, at de har syntes, at de var gode bud, men bestyrelsen har åbenlyst ønsket nogle andre. Det kunne være nogle på Information, men det er langt fra sikkert," siger David Trads.

Selv fik han en ublid medfart af medarbejderne på Information, der efter to år var med til at skubbe ham ud fra avisen og udtrykte stærk utilfredshed over hans ledelse. Ikke desto mindre ville David Trads ikke tøve med at anbefale bekendte at søge hans gamle stilling.

"Information er en utrolig inspirerende og intellektuelt udfordrende arbejdsplads. Den er samtidig utrolig krævende, fordi avisens journalister er stærkt engageret i dens udvikling - nogle gange i for høj grad. Men det er stadig et attraktivt job at være chefredaktør der. Avisen har stået stærkt under den borgerlige regering, og den vil også bide oppositionen i haserne, hvis den kommer til magten."

Ringe headhuntere
Selve processen med at finde en ny ledelse, som har involveret et headhunter-bureau, vækker undren hos David Trads.

"Blandt de navne der har cirkuleret som muligheder (såsom Lars Grarup, red.) har nogle af dem aldrig beskæftiget sig med det skrevne ord. Min egen erfaring med at bruge rekrutteringsbureauer, eller når jeg selv er blevet kontaktet af dem, er, at de er utrolig ringe til at forstå den journalistiske verden. Personligt ville jeg aldrig have brugt et bureau. Det må være bestyrelsens opgave at udpege en ledelse, eller også må de ringe til mig eller en anden og få en bruttoliste over 25 personer. Så stor er den danske medieverden jo heller ikke," siger David Trads.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også