Brink Lund: Ét dagblad for meget

Danske morgenaviser tager drøjere oplagshug end deres nordiske kolleger, fordi der er større trængsel på det danske marked, siger professor Anker Brink Lund.

Oplagsfaldet siden 2004 hos de danske morgenaviser Berlingske Tidende, Jyllands-Posten og Politiken har været langt større og dramatisk end hos nordiske kolleger som svenske Dagens Nyheter, finske Helsingin Sanomat og norske Aftenposten.

Det skyldes først og fremmest, at der er flere - og for mange - om budet i Danmark, siger professor og medieforsker fra Copenhagen Business School, Anker Brink Lund.

"I de andre lande er der en, højest to, landsdækkende morgenaviser. Så koldt og kynisk sagt er der en for meget på markedet i Danmark," siger Anker Brink Lund til business.dk.

"Der er tre aviser til at dele det, man i mediekonkurrence kalder et omnibus-duopol med to aktører. Ifølge alle driftsøkonomiske analyser er det den optimale konkurrenceform på mediemarkeder. Det gør, at de to konkurrenter holder hinanden i skak både publicistisk og kommercielt i stedet for at kannibalisere det samlede marked," siger Anker Brink Lund.

Han mener, at det primært er statsstøtten til medierne og tålmodige medieejere, der gør, at de tre morgenaviser stadig består. Og de vil også bestå i fremtiden, mener han, dog med den forskel, at Politiken vil blive mere og mere en nicheavis som Information. Dagbladene vil ikke uddød på print, men udviklingen vil "flade ud og nå bunden, når kun 25 pct. af de danske husstande holder avis," siger Anker Brink Lund.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også