Ørskov: Det er drømmejobbet

Politikens chefredaktør Stig Ørskov ser frem til at udvikle de publicistiske og kommercielle sider af JP/Politikens Hus som ny koncerndirektør - især digitalt.
MediaWatch

Fra chefredaktør på Politiken og flittig kommentator til koncerndirektør i JP/Politikens Hus. Det er Stig Ørskovs (39) nye rolle, som han kalder "et drømmejob". MediaWatch fangede ham kort efter udnævnelsen blev officiel:

Din profil er meget anderledes end Torsten Bjerre Rasmussen - hvad bliver din rolle i direktionen?

"Jeg overtager Torstens job, men det er rigtigt set, at jeg har en stærkere publicistisk baggrund, hvor han havde en stærkere kommerciel baggrund, så rollen er den samme, men vi er to forskellige personer."

Hvad kan din publicistiske baggrund tilføre jobbet?

"Publicisme er vores kernekompetence, og vi er gode til at udvikle vores journalistiske indhold til vores mange forskelligartede medier i koncernen. Det er vores journalistiske indhold, vi skal tjene vores penge på og udvikle i fremtiden."

Hvad tiltrækker dig ved jobbet som koncerndirektør?

"Jeg synes, at jobbet som chefredaktør er det mest spændende job indtil nu, men drømmejobbet for mig er at forene publicistiske interesse med min kommercielle interesse. For at kunne lave den journalistik, vi gerne vil, skal vi tjene penge, så jeg er også optaget af at udvikle butikken i den retning."

Hvilke overvejelser har du gjort dig om at vælge et mere forretningsorienteret job frem for en redaktionel stilling?

"Det bliver et savn, men når jeg har valgt det redaktionelle fra, er det for at få lov til at deltage i udviklingen af Danmarks mest spændende medievirksomhed. Nu kommer jeg til at bruge mine kræfter på paletten af vores medier som Ekstra Bladet, Jyllands-Posten, Politiken, lokalaviserne og forlaget, så jeg kan ikke bevare tilknytningen til en af aviserne som f.eks. kommentator."

Hvad bliver din største opgave i det nye job?

"Den største opgave bliver at udbygge og forstærke den førerposition, vores medier har på tryk og på det digitale område. Det digitale er i rivende udvikling, det kommer jeg til at være fuldt fokuseret på."

Hører du til de svorne tilhængere af tablets såsom iPad'en, eller hører du til skeptikerne?

"Tablets får en enorm udbredelse og betydning, men et produkt kommer ikke alene til at erstatte papiravisen, som heller ikke skal erstattes lige med det samme. Men vi skal være dygtige til at udnytte de muligheder, tablets tilbyder. Der er spændende muligheder for indholdet på de platforme, men det redder os ikke i sig selv."

Er du kommet med anbefalinger til, hvem der skal være chefredaktør i stedet for dig?

"Nej, men det bliver ikke svært at finde en bedre afløser."

Inden sin stilling som chefredaktør på Politiken, var Stig Ørskov erhvervsredaktør på samme avis og har tidligere været erhvervsredaktør på det nu lukkede Dagen og reporter på bl.a. månedsbladet Press, dagbladet Information, nyhedstjenesten Infopaq og nyhedsbureauet Reuters.

Se også MediaWatch bud på en mulig afløser som chefredaktør på Politiken efter Stig Ørskov her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også