Læsertal: Sur søndag for dagbladene

Læserflugten fra søndagsaviserne ser ud til at bide sig fast. Trods diverse relanceringer går alle dagbladene, undtagen Ekstra Bladet, tilbage på søndage.
Tine Brødegaard Hansen

Læsernedturen på søndage er værst for aviser med Jylland som højborg. Nordjyske Stiftstidende og Århus Stiftstidende taber 13,6 pct. af deres læsere fra februar til april i år sammenlignet med sidste år. Jyllands-Posten følger trop med et fald på 11,6 pct.

Det viser de månedlige læsertal fra Index Danmark/Gallup, som ikke er reviderede.

Tæller man Weekendavisen med i statistikken, topper den med 19,2 pct. færre læsere i de seneste tre måneder sammenlignet med 2009.

Det er langt fra en ny tendens, at søndagsaviserne har det svært. I løbet af 2009 og 2010 har mange dagblade relanceret deres søndagsaviser med efterfølgende kampagner for at dæmme op for læsertabet. Det gælder blandt andre Politiken, Ekstra Bladet, B.T. og Århus Stiftstidende. Sidstnævnte som led i en generel relancering.

Ekstra Bladet alene i feltet
Alligevel lykkes det kun Ekstra Bladet at skabe fremgang i de tre måneder MediaWatch har set på. Her er fremgangen på 4,8 pct. Også Fyens Stiftstidende ligger lunt i statistikken med et tab på kun 2,6 pct. Og i Sydjylland holder Jydske Vestkysten også fanen halvhøjt med et mindre fald på 4,8 pct.

Søndagsudgaverne af Politiken og Berlingske Tidende er stort set enige om en tilbagegang på otte pct.

Men hvorfor er det så svært at få folk til at læse avis om søndagen? Dagbladene er nogle konkurrenter færre, fordi gratisaviserne ikke udkommer. Til gengæld oplever en tv-station som TV 2 News, at nogle af de højeste seertal er om søndagen. Som optakt til Ekstra Bladet søndagsrelancering sidste år sagde chefredaktør Poul Madsen:

"Den oase folk befandt sig i tidligere om søndagen, hvor de isolerede sig med avisen ved morgenbordet, er under skarp beskydning. Nu bruger folk tid på Facebook, TV 2 News og på at være sammen med børnene. Det er den tid, vi konkurrerer med."

Minke: Indhold og relevans skal udvikles
Kim Minke, der er tidligere rektor på Journalisthøjskolen, siger at dykkene begyndte allerede omkring 1990 et par år efter at B.T. og Ekstra Bladet havde lanceret deres søndagsudgaver.

"Det går hurtigt tilbage nu, fordi dagblade i det hele taget går tilbage som medium, og det er hele tiden, men med lidt temposkift indimellem. Søndagsaviserne er ramt fordi konkurrencen fra andre fritidsaktiviteter og underholdningstilbud er steget, selv om folk måske har mere fritid. Løssalget af søndagsaviser er antagelig også ramt af nedgangen i bagerbutikker med søndagsåbent og sådan nogle banale faktorer. Måske en ny lukkelov kan give et lille pift, men det kræver en omlægning af søndagsavisernes løssalgsappel. Relancering der bygger på tanker om lay out og nye sektioner med det samme gamle stof er ikke godt nok. Der skal arbejdes med indholdet og relevansen af det for moderne læsere," siger Kim Minke.

Fleksible abonnementer kan hæve søndagslæsning
I Nordjylland mener adm. direktør Per Lyngby også, at læsertallenes halten på søndage hænger sammen med et større samfundsændringer.

"Det er led i en strukturel udvikling, hvor vores oplag også falder. Derudover tilskriver jeg det også en hvis statistisk usikkerhed, når man ikke måler på halvårstal, men tendensen er klar nok," siger Per Lyngby.

Han oplyser, at Nordjyske Stiftstidende ikke har droslet ned på søndagsudgaven. Omvendt er den heller ikke blevet decideret relanceret, som mange af kollegaernes søndagsaviser. Han køber ikke, at jyderne skulle nære særlig modvilje mod søndagslæsning af avisen, selvom to jyske titler står for de største fald efterfulgt af Jyllands-Posten.

"Det tror jeg er en tilfældighed," siger Per Lyngby, men måske kan de fleksible abonnementer avisen har indført ændre billedet.

"I januar indførte vi, at man kan abonnere på avisen på tre valgfri dage, som folk typisk lægger hen over weekenden. Det har levet op til salgstallene, så måske kan det betyde noget på sigt."

Weekendavisens læsertab overrasker
Ser man på læsertallene for søndagsudgaven af Nordjyske Stiftstidende for hele 2009, tegner der sig dog et noget lysere billede med et gennemsnit på 221.000 læsere mod de seneste tre måneders tal, der viser et gennemsnit på 207.000 læsere.

Samme øvelse kommer især Weekendavisen til gode. I 2009 havde den nemlig i gennemsnit 280.000 læsere per eksemplar mod de kun 228.000 læsere, som viser sig i årets første tre måneder. Det undrer kommerciel direktør på Weekendavisen, Jesper Nielsen.

"Det er nogle meget lave aktualitetstal, vi har haft de sidste tre måneder. Aktualitetstallene har selvfølgelig noget mere usikkerhed forbundet med sig end halvårstallene, men tre lave tal i træk er da iøjnefaldende," siger han og tilføjer:

"Det ville jo være enkelt, hvis det skyldtes lavt kampagnetryk eller rabatændringer, men tager vi eksempelvis april måned ligger oplaget alt inklusive 10 pct. højere end 2009. Noget kunne derfor tyde på, at Weekendavisen, måske på grund af ugeudgivelse, er blevet særligt hårdt ramt af den seneste metodeændring, og jeg er vidende om, at det vil blive taget op i metodeudvalget," siger Jesper Nielsen.

April måneds oplagstal er endnu ikke offentliggjort, men ser man på årets første tre måneder har Weekendavisens oplag være i fremgang hver måned med mellem 0,1 og 1,5 pct. i forhold til samme måneder i 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også