"Det viser at læserne vil i kontakt med os"

Berlingske Tidende fik det første døgn 310 henvendelser fra læserne på den blog for undersøgende journalistik, avisen netop har lanceret.
MediaWatch

Berlingske Tidende lancerede søndag morgen den nye blog 'Berlingske Undersøger' - og på det første døgn har 310 læsere skrevet til bloggen, fortæller chefredaktør Christian Jensen. Af de 310 henvendelser skrev 90 angående Berlingske Tidendes igangværende serie om den danske folkeskole 'På 2. klasse'.

"Det er et helt nyt koncept, så der er ikke andre at sammenligne med, men det er imponerende, at så mange skriver til os på en søndag, hvor solen skinner. Det viser, at læserne vil i kontakt med os,” siger Christian Jensen, der også er leder af Berlingske Tidendes gravergruppe. Han fortæller, at de fem journalister i gravergruppen allerede arbejder videre med flere af henvendelserne.

”Jeg vil naturligvis ikke fortælle, hvilke tips vi har fået, men den første historie er allerede ved at blive lavet. Det er en henvendelse fra en dansk turist, der har været strandet i Bangkok i to uger, som vi arbejder videre på,” fortæller Christian Jensen.

En ny Cavling-historie
Målet med det nye initiativ er at gøre Berlingske Tidende til centrum for den undersøgende journalistik i Danmark. Ifølge chefredaktør Christian Jensen handler det om at udvikle nye metoder og være aktiv i debatten omkring den undersøgende journalistik. Derudover er målet ganske enkelt at komme i dialog med læserne og forhåbentlig at få det næste gyldne tip.

”Det skal gerne føre til, at vi kan få nogle gode tip fra vores læsere, som gør at vi kan lave en ny cavling-historie,” siger Christian Jensen.

Berlingske Tidende har i de senere år markeret sig inden for den undersøgende journalistik med en række artikelserier om blandt andet vagtlægeordningen, dræbte danske soldater i Afghanistan og politireformen. Sidstnævnte serie indbragte avisen Cavling-prisen i 2008.

Men undersøgende journalistik er en dyr affære, som samtidig ikke nødvendigvis sælger særlig mange aviser. Christian Jensen forklarer, at der ikke er sat økonomiske mål med projektet, men at fokus ligger på at komme i dialog med læserne.

”Undersøgende journalistik sælger ikke, men de mange henvendelser viser, at læserne er interesseret i at se, hvordan deres avis arbejder med journalistikken. Det skaber en loyalitet blandt læserne,” fortæller Christian Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også