Franskmænd er vilde med gratisaviser

Selvom antallet af gratisaviser i Europa virker til at være faldende, og flere har måttet lukke, står Frankrig som den store undtagelse.
MediaWatch
Der bliver læst gratisaviser som aldrig før i de store franske byer. Det er franske titler som ’20 Minutes’, ’Direct Matin’ og den internationale ’Metro’, der brager frem.

Den samlede omsætning er stigende, og blot én ud af 30 aviser er lukket, siden gratisaviserne blev lanceret, skriver Newspaper Innovation.

Alene i 2009 og 2010 er der blevet taget initiativ til fire nye aviser. Blandt andre Marseille, Lyon, Lille, og Strasbourg har i dag tre forskellige titler om morgenen, mens Paris’ borgere også får en gratisavis om aftenen.   Metro-koncernen lancerede deres første avis i februar 2002 i Paris og Marseille. En måned senere fulgte Lyon, mens Toulouse, Lille, Bordeaux, Nice, Nantes og Strasbourg først fik gratisaviser i 2004 og 2005.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også