Klar profil løfter Politiken-brandet

De tre morgenaviser positionerer sig vidt forskellig set med mediebrugernes øjne, og især Politiken skiller sig ud, viser nyeste Brand Asset Valuator-analyse.
Per Fanefjord Laursen

Det er muligt, at de tre aviser taber oplag og mister læsere med nogenlunde samme hastighed, men på ét område er de vidt forskelige, viser de nyeste resultater i den årlige analyse Brand Asset Valuator (BAV) for 2009.

BAV-analysen vurderer ikke  oplag og læsertal, men mediernes position i kundernes og brugernes øjne - deres brands - og dermed deres forretningspotentiale eller det modsatte.

Én af de mest bemærkelsværdige tendenser i 2009-analysen er, at Berlingske Tidendes brandværdi skrider nedad i forbrugenes øjne. Avisens er det hovedmedie i Danmark med laveste vitalitet - eller 'opfattet fremdrift' - mens avisens samlede styrke er på niveau med kollegerne hos Jyllands-Posten.

Berlingske Tidende står i skarp kontrast til Politiken, der siden 2008 har øget sin vitalitet og med høj brand-styrke står meget stærkere end de nærmest konkurrenter.

Noget tyder på, at Politikens linje i klar opposition til VK-regeringen kontinuerligt manifesteret i en række sager, hvor avisen tager klar stilling, har gavnet avisens mærkeposition. Hvad enten borgerne synes om signalerne eller ej, så registrerer de, at der sker noget hos Politiken, i spalterne og omkring mediet.

Berlingske savner særkende
Brandplaceringer er ikke uvæsentlige for dagbladene set i lyset af situationen i den danske medieverden.

"Situationen er jo, at der eksisterer et stort overudbud af nyheder, og dermed skal de enkelte mærker arbejde ekstra hårdt for at opnå en merbetydning. Dette vil særligt gælde for de historiske og traditionelle mediegrupper, som betalingsaviserne tilhører," siger Søren Svarre fra BrandsAhead, der administrerer BAV-resultaterne.

Han tolker forskellene mellem Politiken og Berlingske således:

"Den høje grad af Vitalitet, som opfattes for Politiken i modsætning til Berlingske, viser, at Politiken repræsenterer en markant merbetydning i den store samfundsmæssige debat - ud over selve det dagligt at udøve et godt og solidt avishåndværk. BAV stiller ikke spørgsmålstegn ved det gode og grundige avishåndværk bag Berlingske Tidende, men undersøgelsen viser, at dette mærke ikke har formået at etablere en klar merbetydning, hvor avisen kommer til at stå for vitalt særkende."

Jyllands-Posten taber noget af den vitalitet, avisen opnåede i årene 2005-2006 i kølvandet på Muhammed-tegningerne, og avisen placerer sig midt i mellem konkurrenterne målt på vitalitet.

Ekstra Bladet bevarer styrke
Brandstyrken er langt ringere hos frokostaviserne i forhold til morgenaviserne.

I frokost-kategorien bevæger Ekstra Bladet sig den forkerte vej med en vigende vitalitet, om end avisens brand fortsat opfattes som blandt de mest vitale på hele mediemarkedet. Også langt stærkere end B.T.

Omvendt smitter vitaliteten i Ekstra Bladets brand ikke af på avisens samlede brandsstyrke, der ligger lavt i forhold til både B.T. og mange andre aviser.


 Kilde: BAV-analysen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også