Orry: Omsætning vokser ikke i 2010

Syddanske Mediers omsætning vokser næppe i 2010, så resultatet skal forbedres via besparelser, siger konstitueret adm. dir. Peter Orry.
MediaWatch

Syddanske Mediers resultat viser et overskud på 5,5 mio. kr. efter skat ud af en omsætning på 387 mio. kr. I 2010 skulle resultatet gerne blive bedre, men konstitueret adm. direktør Peter Orry forventer ikke, at en vækst i omsætningen kan trække læsset. Til gengæld er der grund til at fejre at oplaget ikke falder nær så voldsomt, som det har gjort.  

"Vi forventer et bedre resultat i 2010, men omsætningen forbliver stort set den samme. Det betyder at vi skal have lavere omkostninger. Derfor er vi i gang med en proces, hvor vi barberer omkostningerne ned. Vi er forsigtige med at genbesætte ledige stillinger og ser på om vi kan reducere vores variable omkostninger. Sidste år opnåede vi en bedre pris på trykning af avisen, som slår igennem i år. Allerede i januar 2009 gennemførte vi som det første mediehus en spareplan, hvor vi reducerede antallet af ansatte."

Besparelsen ved de færre lønninger slår først for alvor igennem i 2010 på grund af lange opsigelsesvarsler.

Men udover at reducere udgifterne, forventer Peter Orry at den digitale omsætning vil vokse.

"Vi har en lang række nye tiltag til at udforske lokaljournalistikken på hyperlokale sites. I dag åbner vores femte site og inden maj kommer seks mere. Vi tror på, at der er et uopdyrket lokalt marked, hvis man samarbejder med engagerede borgerjournalister, som leverer tekst og billeder til de forskellige sites og får coaching og hjælp fra os."

Berlingske Media ejer 50 pct. af Syddanske Medier og satser selv på den hyperlokale platform dinby.dk. Det kan vise sig at blive en fordel for begge parter, siger Peter Orry.

"Vi er i løbende dialog med Berlingske om at samarbejde, og det er vi åbne over for, hvis dinby-platformen bliver udivklet til at være endnu mere hyperlokal. Det er afgørende, at vi ikke kæmper med Berlingske om det hyperlokale marked, for det er via samarbejde, at vi kan besejre de andre aktører," siger Peter Orry.

Den totale omsætning i Syddanske Medier faldt med ti procent i de første tre kvartaler af 2009, hvordan gik det med fjerde kvartal?

"Det svarede nogenlunde til de tre første, men oplagsudviklingen begyndte at forbedre sig en smule. I de første tre kvartaler fik vi meget grimme månedstal der viste tilbagegang på op til ni procent. Det faldt til en tilbagegang på omkring fem procent, hvilket har holdt sig ind i 2010. Bladsalget er vores største indtægtskidle, så det har stor betydning, når oplaget retter sig med få procent."

I januar gik JydskeVestkystens oplag tilbage med 4,1 procent og i februar med 4,5 procent.

Hvad er status på første kvartal af 2010?

"I de første tre måneder har omsætningen holdt budgettet, som er under en procent højere end sidste år. Vi er lidt under budget på annoncesalget og lidt over budget på bladsalget, så bedømt på årets første tre måneder, ser det ud til, at vi rammer nogenlunde."

I 2009 opvejede prisstigninger det faldende oplag, vil I benytte samme strategi i år?

"Nej, vi kører en afdæmpet prispolitik på vores abonnement, som stiger med under tre procent. Det er ikke særlig aggressivt og det er klart en ændring i forhold til tidligere, hvor vi har gjort som mange andre danske mediehuse og indført prisstigninger som var pænt større end inflationen. På den måde kan man forsøge at vinde det ind, man taber på oplaget, men det er en politik vi er gået væk fra. Nu følger prisstigningerne inflationen."

Politiken har gjort op med rabatrytterne og droppet nedsatte abonnementspriser. Hvordan forholder I jer til det?

"Jeg tror, at Politiken står ret alene med den strategi. Vi har stor udskiftning i abonnementsmassen, fordi en del siger abonnementet op. Derfor skal vi have mange nye kunder ind i butikken, og det får man med lavere introduktionspriser. Men ideen er selvfølgelig, at de senere skal betale fuld pris."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også