B.T. vil redde weekendoplag

Tre nye tillæg fredag, lørdag, søndag med fokus på servicestof - tv, krydsord og sport - skal bremse oplagsdykket især om søndagen.
Louise Reseke

De seneste måneders dratte oplagsfald, der især rammer søndagens aviser, får nu B.T. til at gå nye veje. Mere servicestof, underholdning og sport skal stabilisere oplagsfaldet - med startskud om en uge, fredag d. 5. marts.

"De fleste aviser har oplevet nogle ret drastiske oplagsfald om søndagen i december og januar - også B.T. Det ser vi alvorligt på ikke mindst i lyset af, at vi om søndagen ikke har konkurrence fra gratisaviserne f.eks., og det er også søndag, vi har mest journalistik i avisen," siger Peter Brüchmann, chefredaktør for B.T.

Derfor udvider B.T. avisen fredag, lørdag og søndag med tre nye tillæg, der har mere fokus på servicestof og underholdning end journalistik: Et otte siders tv-tillæg om fredagen, otte siders krydsordstillæg om lørdagen og om søndagen styrker avisen et af sine i forvejen stærkeste kort, Sporten, og udkommer med et tillæg dedikeret til Superligaen, ’Super Søndag’.

I konkurrence med ugeblade
"Vores undersøgelser viser, at det er det, folk vil have – stof der skaber overblik, guider og underholder – derfor udvider vi avisen med det,” siger Peter Brüchmann og nævner, at omkring en tredjedel af dem, der køber B.T., gør det for sport-sektionens skyld, og at den andel er voksende.

Med fredagens nye tv-tillæg vil avisen styrke sin appel til familien – velvidende, at man her går i konkurrence med billedugebladene som Se og Hør og Billedbladet, der udkommer med store tv-tillæg om torsdagen.

"Tv-ugen bliver skudt i gang i familierne om fredagen, og her går vi ind og tilbyder et godt overblik over den kommende uges tv-underholdning – til den halve pris i forhold til ugebladene," siger Peter Brüchmann.

Stoffet til fredagens tv-tillæg indkøbes hos Allers nye tv-redaktion, der er gået i konkurrence med bl.a. Ritzau om at levere ”take away” tv-stof.

"Der er ekstrem stor konkurrence på tv-stoffet i øjeblikket. Aller er utrolig stærke og dygtige på det stof, og derfor har vi valgt at prøve det af" siger Peter Brüchmann.

Endnu en omlægning
Fornyelsen kommer kun et år efter den seneste relancering af lørdags- og søndagsavisen, der imidlertid ikke har kunnet standse oplagsdykket.

"Relanceringen med weekendsektionerne, B.T. 2, sidste år har været vellykket, og vi ved, at læserne i dag læser mere af avisen end tidligere. Men det ændrer ikke på, at det ikke har stabiliseret oplagsfaldet på søndage,” siger Peter Brüchmann, der pure afviser tanken om at sænke udgivelsesfrekvensen – som bl.a. professor Anker Brink Lund har været inde på i forhold til de regionale dagblade – for at forbedre forretningen.

Flere tiltag på nettet
”Vores forretning er gennemgribende sund. Vi udkommer 365 dage om året, fordi hver dag er en god forretning, og det vil vi blive ved med," siger Peter Brüchmann, der i stedet har blikket vendt mod nettet, hvor B.T. med en million brugere om ugen som andre aviser leder med lys og lygte efter måder at kapitalisere på den høje trafik – og her er der også nye tiltag på vej.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har den udfordring som forretning, at papiravisen er den mest rentable. Derfor gør vi monstrøse bestræbelser for at udvikle forretningen på nettet, og det vil blive meget synligt den kommende tid. Vi har for nylig lanceret slankeklubben ’B.T. Slank’, hvor vi er indgået i et strategisk og kommercielt samarbejde med Allers 'Slankedoktor'. Den er lavet efter norsk og svensk forbillede, hvor man har haft succes med slankeklub . Den slags brugerbetalingstiltag kommer der meget mere af i år," siger Peter Brüchmann, der ikke vil ud med de konkrete planer, men nikker ja til tanken om flere klubber, shop og salg af individualiseret indhold - men nyhederne forbliver gratis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også